„Elolvasom a könyv szavait, és mindent lefordítok a zene nyelvére!”
/ Howard Shore (A Gyűrűk Ura-filmszéria zeneszerzője)
Legutóbb megígértem, hogy készítek egy újabb posztot A Gyűrűk Ura: A két torony c. film kulisszák mögötti világáról, ugyanis még számos további érdekesség várja, hogy felfedezzék! Míg az előző részben 70, addig most további 40 érdekességet olvashattok a széria második részéről. Míg a korábbi cikkben leginkább a bővített változatú DVD extrák anyagából csemegéztem, addig most legfőképp az alábbi könyvekből, melyeket szívből ajánlok a Ti figyelmetekbe is. Nem is szaporítanám tovább a szót, átadom a terepet Nektek, jó szórakozást!
Felhasznált és ajánlott irodalom
- Brian Sibley: A Gyűrűk Ura – A filmtrilógia készítése (2001)
- Chris Smith: A Gyűrűk Ura – Fegyverek és hadviselés Középföldén (2004)
- Alan Lee: A Gyűrűk Ura vázlatkönyve (2006)
- Brian Sibley: A Gyűrűk Ura – Hivatalos filmkönyv (2001)
- Jude Fisher: A Gyűrűk Ura: A két torony – Képes útmutató (2002)
Ja, és ne feledjétek: hamarosan érkezem A király visszatér forgatási érdekességeivel! Még az is előfordulhat, hogy nem csak két, hanem akár több cikkben is foglalkozhatnánk vele, hisz megannyi érdekességet rejt magában ez a fantasztikus alkotás!
Ha tetszett a cikk, iratkozz fel a blog csatornáira!
Köszönöm, ha megosztod a bejegyzést ismerőseiddel, mert ezáltal még több emberhez eljuthatnak ezek a lenyűgöző filmes kulisszatitkok, kritikák, filmzenék és érdekességek!
« ♦♦♦ »
Háromszor (!) kellett felvenni minden olyan jelenetet, melyben Gollam (Andy Serkis) szerepelt: először a helyszínen, ill. a díszletek között; majd Elijah Wood (Frodó) és Sean Astin (Samu) társaságában, majd Andy nélkül, hogy majd beilleszthessék a jelenetbe a digitális-Gollamot; s végül csak Andy Serkis mozgását rögzítették a stúdióban (a már jól ismert motion-capture technikával). Andy egy speciális szemüveget viselt ezeknél a stúdióbeli jeleneteknél, hogy „láthassa” a két színész digitális változatát.
Eredetileg A két toronyban láthattuk volna Szméagol Gollammá alakulásának történetét.
A miniatűr (1:6 méretarányban elkészített) Fangorn-erdő megalkotásában Brian Masseynek szüksége volt egy hektárnyi rekettyebokorra, pontosabban, azok részeire. A növényeket az északi sziget egyik fennsíkjáról gyűjtötték be, a farmerek legnagyobb megkönnyebbülésére (aki soha nem is sejtették, hogy valaki még fizetni is hajlandó értük, nem, hogy lelkesen leszedni). Mivel a zord időjárási körülmények miatt a növények többsége igencsak eldeformálódott, így A Gyűrűk Ura növénymestere kiváló alapanyagnak tartotta e különleges erdő megalkotásához. A hatalmas halmokból csupán a legérdekesebb formájúakat válogatták ki. Ezeket lecsiszolták, összeragasztották, majd ezt követően alakították ki az ágakat, törzseket és gyökereket, végül pedig, a művelet megkoronázásaként felkerülhetett a lombkorona is a fácskára.
Ha kíváncsi vagy A két torony gyönyörű forgatási helyszíneire (és vele együtt rengeteg forgatási érdekességre), akkor jobb helyen nem is járhatnál. Ide kattints!
A valós méretű Fangorn-erdő megalkotásához összesen 14 darab, 30 méter magas fát kellett létrehozniuk – ilyen magas fák fértek csak be ugyanis, a stúdióba. Ezek a fák acélvázra rögzített farétegekből álltak, majd ezt fedték be vászon és gumirétegekkel, s végül jöhettek a már jól ismert rekettyebokrok borításként.
A Helm-szurdoki jelenetek nagy részét egy Wellingtonhoz közel eső kőfejtőben vették fel. További érdekesség, hogy itt építették meg később A király visszatér számára Minas Tirith egy részét is. A helyszín egy forgalmas főút közelében feküdt. A rendelkezésre álló forgatási helyszín épp, hogy csak elegendő nagyságú volt a képi anyag felvételére, míg a több száz ember befogadására, a sminkszobákra és egyéb mobil helységek kialakítására már aligha, így a stábot naponta autóbuszokkal utaztatták a bázistól a kőbányáig.
Amikor Miranda Otto (Éowyn) csatlakozott a stábhoz, az Arwent alakító Liv Tyler repesett az örömtől, hogy végre tovább bővült a gyengébbik nem aránya a színészek között
Bár egy külön cikket már olvashattatok korábban az Új-Zélandi forgatási helyszínekkel kapcsolatban, most azonban egyet mégis kiemelnék közülük: A déli sziget havas hegycsúcsai közt terül el a Mount Sunday, mely Edoras forgatási helyszínéül szolgált. A helyszín közelében nincsen autó út, a legközelebbi város is két órányira fekszik. Napi 300 statiszta dolgozott itt, a legkeményebb időjárási körülmények közepette. Leginkább a hatalmas szél és a csípős hideg nehezítette meg a dolgukat. A reggeli napfelkelte látványa azonban, minden nap kárpótolta őket. Peter Jackson 360 fokos látószögben akarta bemutatni a vidéket, de közben meg kellett oldani, hogy az istállóban tartsák a 200 lovat, és hogy sem az istálló, sem a két hektárnyi parkoló és a három hektárnyi sátor ne látszódjon a felvételen. Végül a művészeti rendező kollégák egy óriási “sziklával” oldották meg a fogas kérdést.
Az Edoras-i forgatást egy éves előkészítő munkálat előzte meg, s a forgatás megkezdése előtt kilenc hónapon át épült a helyszín, míg maga a forgatás csupán három hétig tartott. Természetesen, a szerződéseknek megfelelően, a forgatást követően az összes díszletet le kellett bontani és meg kellett tisztítani a tájat, minden szemetet el kellett szállítani, az utolsó csavarig. Elbontották a király székhelyét, Meduseld Aranycsarnokát, a rohani nép faházait, az istállókat, a várfalat és minden egyéb díszletet. A helyszín még így, a díszlet nélkül is lenyűgöző látvány nyújt. A visszaállítás legalább akkora költséget emésztett fel, mint maga, az építkezési szakasz. Két hidat is kellett építeni, melyek kialakításakor arra is ügyelni kellett, hogy az ne akadályozza a ritka és különleges halak vonulását.
A helyszínen 75 km/h-s sebességű szél volt, így a fát helyettesítő acélgerendákat még daruval sem lehetett a helyükre illeszteni. A stábtagok elmondása szerint, ez a helyszín volt a legkeményebb, mind közül! Egyszer, még a gázolaj is belefagyott a tankokba, akkora hideg tombolt a hegyen… A tájrendezők két utat is terveztek a helyszín köré, mindezt úgy, hogy egyik kamera sem láthatta őket, másrészt pedig, a munkálatok végével vissza kellett állítaniuk a terepet a természetes állapotukba. A díszletnek otthont adó völgyben fut egy folyó is, a Rangitata, mely látható volt több rohani jelenetben is, pl. amikor Theoden elrendelte, hogy a nép meneküljön a Helm-szurdokba.
„Ha le tudjátok rajzolni, akkor mi meg tudjuk építeni!”
/ Peter Jackson (rendező)
Sok hasonló munkánál a valós méretű díszlet alapján készítik el a lekicsinyített díszletet – ám, itt fordítva történt! Már az előkészület elején elkészítette a Weta Workshop az erődítmény pontos díszleté, mely alapján végül megépítették a kőfejtőben a várfalat, melyen (mint J.R.R. Tolkien művében olvashatjuk) négy ember is elfért egymás mellett, olyan széles volt. Az 1:35-ös arányban elkészített makett 5 méter széles és 4 méter magas volt. Egy aprócska, ám annál profibb, ún. „Szimatkamerával” rögzítették a maketten felvett jeleneteket. Sokat bajlódtak azzal is, hogy miként tegyék hihetővé a fal külsejét? A stáb csak „Flinstone Frédi görgőjeként” ismeri azt a téglavetőszerszámot, mely hihető erezettel és repedésekkel látta el a műtéglákat.
Joh Howe-t és Alan Leet, A Gyűrűk Ura és A Hobbit-trilógiák fantasztikus illusztrátorait gyanítom, hogy név alapján minden rajongó ismeri. Hogy a kivitelező, modellező csapatnak kezdeti fogalma is legyen a méretarányokról, az illusztrátorok minden egyes rajzuk mellé odabiggyesztettek egy kb. 170 cm magas embert vagy teremtményt, viszonyításképpen – ők voltak a „mérceemberek”.
A gát átszakadásának jelenetét egy makettasztalon vették fel. Egyéb iránt, készült egy nagyobb, 20 méter átmérőjű díszlet is Vasudvardról, melynek a közepén egy betonoszlophoz erősítették Orthanc tornyát.
„Üdvözlöm, lássuk csak, hm… 40 döglött lovat kérnék!” Összesen ennyi döglött lovat készítettek el polisztirénből a forgatáshoz, melyet igen aprólékosan készítettek el, hogy a leghihetőbben nézzenek ki majd a vásznon. A király visszatér munkálatai alatt előfordult egyszer, hogy egyes stábtagok kiérkeztek a pelennori csata forgatási helyszínére és azt kérdezték: „Ki ölte le ezt a rengeteg lovat?” …Na, ennyire élethűek voltak ezek a bábok! Egy másik alkalommal, épp A két torony azon jelentét vették fel, amikor felperzseltek pár rohani viskót, s közben lángra kapott az egyik műpaci is. 2.000 dollárnyi lódög veszett kárba.
Szarumán palantírja az eredeti mű szerint kristályból készült, azonban a forgatásokon (sok befuccsolt próbálkozást követően) inkább egy festékkel vastagon bekent fagolyót használtak, melyre utólag vitték fel a számítógépes animációt.
Mivel az egyes jeleneteket nem kronológiai sorrendben vették fel, ez jócskán megnehezítette a jelmezesek dolgát (és akkor az eltérő méretű ruhákról még nem is beszéltünk). Hogy ne keveredjenek bele a rengeteg stílusú és állapotú jelmezbe, a jelmeztervezők táblázatokat, jegyzeteket, rajzokat, sőt még térképeket is készítettek a cél érdekében az öltözetekről.
Theoden király koronájából mindössze egyetlen darab készült. Mindenkit a szívinfarktus kerülgetett, amikor egy alkalommal a korona leesett a földre és leváltak róla a díszítőelemek. Apró érdekesség Theoden kapcsán, hogy a király lovát, Hósörényt, egy Hópihére hallgató táltos paripa „alakította”. S, ha már a királynál tartunk, meg kell említsem, hogy (a Szarumán által megszállt) Theoden első jelenete volt Bernard Hill utolsó leforgatott jelenete A két torony c. filmhez.
Arwen jelmezeivel sem ment minden úgy, mint a karikacsapás. Már tudjuk, hogy kezdetben sokkal harciasabbnak, keményebbnek akarták Peter Jacksonék ábrázolni. A színésznő minduntalan elbotlott a harci palástjában a jelmezpróbákon, vagy épp megütötte magát a kardjával. Szerencsére, a karakter jellemét és szerepét érintő változtatásoknak köszönhetően Arwen kosztümjei is megváltoztak. Nem csak formájukban, de színeiben is – a többi tündétől eltérően, legfőképp kék és vörös anyagokat használtak fel hozzájuk (a szürke, sárga és zöld árnyalatai helyett).
A forgatások során több ízben is meggyűlt a stáb baja a természeti elemekkel: egyszer, jött a telefon, hogy egy hatalmas vihar felborította a jelmezes sátrat a Helm-szurdoki jelenet forgatásakor és az orkán szana-széjjel hordta az uruk-hai orkok öltözékét a terepen.
A film betétdalát eredetileg Björk énekelte volna fel, de végül Emiliana Torrini lett a szerencsés. A Gollum’s Song c. tracket itt meg is hallgathatjátok, véleményem szerint, a dal remekül illik a film hangulatához. A hivatalos videoklip:
A rohírok számára kétezer nyílvesszőt készítettek el a Weta Workshop munkatársai – nem is gondolnád, de a forgatások végére összesen (!) csupán 78 darab maradt meg belőlük, mivel a legtöbb vagy eltört, vagy elveszett. Az íjakat gyakran gumiból készítették el (ezekből készült 500 db.), míg az is sokszor megesett, hogy digitális nyílvesszőkkel dolgoztak a színészek (vagyis, csak számítógépes utómunka eredményeként láthattuk őket). Legolas nyílvesszőit aranysárgára festett pulykatollak díszítették.
Úgy oldották meg a jelenetet, melyben Gandalf (Sir Ian McKellen) nyereg nélkül üli meg Keselyüstököt, hogy a kaszkadőr palástja alá egy mini-nyerget rögzítettek a ló hátára. Sőt, a fehér lónak is volt egy dublőre. Apropó, a jelenethez természetesen használtak egy kis méretű kantárt, melyet végül digitálisan távolítottak el a filmből.
A trilógián átlagosan 3-4.000 statiszta dolgozott. Persze, itt is akadtak bőven olyan jelentkezők, akik (finoman fogalmazva) nem voltak forgatásra való személyek – a jelentkezési lapjukra azonnal rá is biggyesztették a kódot: „felejtős”!
Sok esetben a hobbitokat játszó színészeknek naponta kétszer is kellett borotválkozniuk, s napjában két-három sminkelésen is át kellett esniük.
A hegyekbe űzött emberekhez Peter Jackson 50 emberre volt szüksége. Ez után jött mindenki számára a meglepetés – két nappal a forgatás megkezdése előtt –, hogy nem ötven, hanem 250 ilyen kaliberű (bozontos hajú és szakállú) emberkére lenne szükség. Mivel ezt nem sikerült kivitelezni, a már leszerződtetett ötven ember állt a kamera frontvonalába, míg a bozontosabbnak kinéző statisztákat hátul vette a kamera, őket hátulról megvilágítva. Ügyes megoldás! 10 pont a Mardekárnak! …ja, az egy másik sztori.
Brad Dourif (a Grímát alakító színész, aki annak idején Chucky hangját is kölcsönözte a Gyermekjátékok c. filmben) csupán az egyik szemében hordott kontaktlencsét a forgatások alatt, szemöldökét pedig leborotválták. Hogy még taszítóbb külsőt szerezzenek a karakter számára: a sminkesek rózsaszínű foltokat helyeztek el a fejbőrén, mintha viszketne neki; a vállára pedig instant krumplipürét szórtak korpa gyanánt!
A filmeken nagyjából 20-60, remekül képzett kaszkadőr dolgozott George Marshall Ruge irányítása alatt. Mivel, ennek a számnak közel a tízszeresére lett volna szükség, elég gyakran előfordult, hogy a kaszkadőrök több szerepet kaptak.
A zselatin elképesztő mennyiségben fogyott a tündefülek és hobbitlábak felhasználása végett (erről a korábbi cikkekben olvashattatok bővebben). Norman, a képen látható kutyuli gyakran szaladt el szájában egy kiegészítővel, s gazdái legtöbbször valamelyik sarokban találtak rá, épp tündefület rágicsálva.
Az uruk-hai berzerkert alakító Greg Lanenek nem jutott túlságosan sok idő a mozivásznon, mégis, naponta 16 órán át tartott, mire kisminkelték és ráadták a jelmezt! Ő volt Szarumán dublőre is A Gyűrű Szövetségében, amikor a két mágus egymással harcolt Orthancban.
A Weinstein-fivérek “bölcsességei“: A kezdeti tárgyalások idején a film executive producerei, Harvey és Bob Weinstein úgy gondolták, hogy a történet szempontjából felesleges lenne Faramir és Éowyn szerepeltetése! …Végül is, igazuk van: Éowyn „csak” elintézte a Boszorkányurat, Faramirnak pedig hatalmas szerepe volt abban, hogy Frodó és Samu folytathassa küldetését a Mordorba vezető úton. Bravó…
Sőt, Bob Weinstein még a munkálatok megkezdésekor állt elő azzal az ötlettel, hogy ki kéne nyiffantani az egyik hobbitot a négy közül, mert milyen dolog már az, hogy A király visszatér végére mindannyian életben maradnak? Mellesleg, Harvey Weinstein akkoriban még azzal is „fenyegetőzött”, hogy ha rajta múlna, Quentin Tarantinot kérné fel rendezőnek…
via: IMDb, Pinterest: HSK – Middle Earth, wetaworkshop.com, Youtube (BehindTheScenes), New Line Cinema.