II. Erzsébet uralkodó egyik emlékezetes beszédében úgy fogalmazott, hogy az 1992-es évre úgy fognak emlékezni, mint Annus Horribilis-re, vagyis, mint a „Borzalmas Évre”. Tény és való, hogy a sors nem kímélte akkortájt a brit királyi családot, bár nekem kapóra jött a kifejezés, amikor egy éve ilyenkor az 5. évadot Tempus Horribilis-nek neveztem el – hogy miért kapta ezt a nevet, az a cikkből kiderül. Nos, az 1-4 évadot már több ízben is újra néztem az elmúlt évek során, de az 5. szezon más lett, mint elődei. Nagyon más. Aztán, mikor a jó rajongó már titkon reménykedne, hogy majd az utolsó évadban talán rendesen odateszik magukat az írók, az a vörös kis nyavalyás minduntalan megszólal ott, az ember vállán, s elülteti a kétkedés magvát: lehet ennél még rosszabb? Vagy netán jobb is?
Az utóbbi egy-két évben egyre több cikket lehetett olvasni, melyekben arról tájékoztattak a Netflix fejesei, hogy Diana hercegnő tragikus balesete kapcsán tekintettel lesznek a királyi családra… Már ekkor megkongatták a vészharangot a fejemben. Jogos volt aggodalmam? Tartsatok velem, s vegyük górcső alá A Korona utolsó évadának 1-4 részét!
Vajon felér méltó elődeihez az új szezon? Milyen volt dramaturgiai szempontból ez a négy epizód? Mit remélhetünk az utolsó 4 résztől?
Olvassátok el a hétfőn 12. születésnapját ünneplő Hátsó Sor Közepén! 🙂
Ha szereted A Koronát, akkor ezek a cikkeket is Neked szólnak:
- A Korona: így készül a brit királyi családról szóló monumentális sorozat
- Premierdátumok, előzetes és plakátok érkeztek A Korona utolsó évadához
♣
„Hagyom őket aludni. Elhúzom, ameddig lehet… Ameddig alszanak, még van anyjuk.”
/Károly herceg, A Korona
Nos, ha csalódtam az 5. évadban, nem is tudom, hová lehetne fokozni csalódottságomat a 6. évad I. fele kapcsán! Nem arról van szó, hogy nincsenek benne történések, mert, tagadhatatlanul több a mozgolódás, mint (kis túlzással) az egész előző szezonban. Ami felháborított, az a történelmi hiteltelenség és ferdítés. És most nem csak Diana halálának körülményeire gondolok…
Nos, egy dolgot rögtön az elején tisztázhatunk is. Nem voltunk ott 1997. augusztus 31-én, mindent, amit azóta tudunk, vagy tudni velünk arról az estéről, csupán közvetetten tudjuk – sajtóból, interjúkból, teóriákból, stb. Számos film, sorozat és könyv, és megannyi konteós-elmélet született Diana halálával kapcsolatban.
Nem azt vártam, hogy részletekbe menően mutassák be a tragikus balesetet. Már vészjósló volt, hogy kapásból az 1. rész elején azt plántálják belénk, hogy a paparazzik jóformán csak a jármű után kullogtak, mikor bekövetkezett a tragédia, s ezt láthatjuk a 4. részben is. Ehelyett mit tesznek? Jóformán rákenik az egészet a sofőrre, a fotósok pedig messze le vannak maradva, mint a borravaló. Bravó! Ülj le fiam, 1-es! Harry herceg is minduntalan azt hangsúlyozta az évek során (lásd: pl. a vele készült interjú-filmet), hogy a nyomozás szerint a fotósok vakui miatt történt az incidens, s hogy vannak fotók és jelentések, melyeket ő maga is láthatott, míg a köz nem; de a fotók egy részét a testvérpár elől is eltitkolták a trauma miatt. És igen, köztudott, hogy találtak alkoholt a toxikológiai jelentés szerint a sofőr vérében. De, hogy csak így rákenjék az egészet, na ez a felháborító! Mellesleg, semmilyen konkrétumot nem mutatnak a baleset kapcsán az epizódban. Arról az estéről amúgyis csak infó-foszlányokkal rendelkezünk, s ezzel együtt Diana és Dodi korábbi párbeszédei is csupán a feltételezés határát súrolják. Lehet, hogy úgy történt, lehet, hogy nem. Jegyesség, nem jegyesség… ki tudja?
A Korona: Így készül a brit királyi családról szóló monumentális sorozat
A sorozat készítői már a korábbi évadok során is kijelentették, hogy nem kizárólag a történelmi hitelesség vezeti őket, hanem a drámai elemek is szerves részét képezik a Netflix blockbuster szériájának. Például, több olyan eseményt is tényként mutattak be a sorozat korábbi évadaiban, melyekről tényként tudjuk, hogy épp az ellenkezője történt! Ha pedig azt mondjuk a fikcióra, hogy „már pedig az úgy volt!” és tényként közöljük, miközben a valós tényeket ferdítjük el, akkor miben különbözik a sorozat egy puszta valóságshowtól? És ezzel még nincs vége a ferdítéseknek…
Dodit és édesapját szinte kizárólag negatív fényben tünteti fel a sorozat, sőt, még finoman fogalmaztam. Értem én Mohamed indíttatását, de talán nem kellett volna ennyire markánsan ráhúzni az egész Dodi-Diana románcot az apuka ármánykodásaira és pénzsóvárságára. Mohamed Al-Fayed 2023. augusztusában hunyt el, Londonban. Kíváncsi lennék, mit gondolt volna a sorozat új évadáról.
Emlékszem, hogy annyi virág borította be a Buckingham Palota előtti teret, hogy meg sem lehetett közelíteni a kerítést… sőt, meg merem kockáztatni, hogy több virágot és emléktárgyat vittek oda az emberek abban a pár napban, mint mikor II. Erzsébet szenderült jobblétre. Nem kicsit húztam fel a szemöldökömet, mikor nyugtáztam, hogy annak rendje és módja szerint kihagyták Tony Blair közbenjárását Diana balesete kapcsán. Ugyanis köztudott tény, hogy az egykori angol miniszterelnöknek jelentős szerepe volt abban, hogy II. Erzsébeték szépen visszarepüljenek Londonba a Balmoral-i kastélyból, ám erről egy árva szó sincs megemlítve a sorozatban. Igen, tudvalevő, hogy Erzsébet nem szívlelte Blairt, ennek már az 5. évadban is hangot adtak egyébként a forgatókönyvírók. Nonszenszek tűnhet elképzelni egy ilyen esetet az ezredfordulóhoz közeledve, de az, hogy akkor, ott nem lincselték meg a királyi családot (amiért napokon át kisujjukat sem mozdították az ügyben), javarészt Blair-nek volt köszönhető.
És, ha már itt tartunk, bocs, de kikívánkozik belőlem: vajon mennyit fizettek III. Károlyék a Netflixnek, hogy Károlyt egy érzelmes, emberi lényként mutassák be? De tényleg? A végén már majdnem elkezdtem együttérezni vele, aztán az ajkamba kellett harapnom, hogy emlékeztessem magam: ez ugyanaz a karakter, akit anno Josh O’Connor olyan piszok jól alakított a 3-4. évadokban, s akitől minduntalan görcsbe rándult az ember gyomra. Ahogy magam előtt látom a számtalan archív felvételt – a valódi – Károlyról, s megpróbálom összerakni a fejemben róla kialakított képet (Diana elbeszélései, a sorozat, felvételek és más beszámolók alapján), egyszerűen nem tudom elhinni, hogy ilyen mértékű empátiát és érzelmi mélységet tanúsíthatott. Persze, nem kizárt, de nem túlságosan látványos a pálfordulás az előző 3 évadhoz képest. Talán nem vagyok egyedül a gondolattal, hogy a Netflix (nem kicsit!) benyalt a jelenlegi angol uralkodónak Károly herceg 6. évadbeli ábrázolásával. Ne akarják ezt olyan köntösbe csomagolva eladni, hogy „mindent a tapintatosság jegyében tettünk”, mert azzal elferdítik a tényeket.
Továbbra is hatalmas kihagyott ziccernek érzem, hogy nem mutatják az epizódok végén az archív felvételeket összehasonlításként. Egy ilyen volumenű sorozat esetében szerintem ez szinte kötelező eleme lenne a produkciónak. Egyébként, a 2. rész kifejezetten rövidre sikeredett cirka 35 perces játékidejével, ami meglepő volt a korábbi részek hosszúságához képest.
Ha már a realitás talajára próbáltam visszarántani a sorozatot, nem szabad elmennem Diana „jótündér-szellemére” mellett sem… Értem, hogy mi volt a koncepció ezzel, de miért volt rá szükség? Szerintem ez most inkább lett szirupos máz a feketeleves tetején, mintsem érzelmi töltet. Talán erre mondják, hogy a kevesebb néha több.
A 4. évad végéig sikerült a sorozatnak megtalálnia a királyi család magánéletének eseményei és botrányai, valamint a társadalmi- és politikai élet történései közt az egyensúlyt. Azonban az 5. évadtól fogva II. Erzsébet – és szűk családi köre – az addigi főszereplőből egyszerű mellékszereplővé avanzsálódott. Gyakorlatilag Diana-ék (a fiúk, és Dodiék) álltak az évad eddigi részeinek középpontjában. Nyomokban Károlyt (és Kamillát), valamint Erzsébetet és Fülöpöt is tartalmaz a sorozat, de talán túl hosszan van elnyújtva a románc.
Pedig tényleg le a kalappal a színészek előtt: Imelda Staunton Erzsébet-féle grimaszai még a Dolores Umbridge iránt érzett undoromat is képes volt megszépíteni; Dominic West talán mégjobban brillírozik szerepében, mint az előző szezonban; Elizabeth Debicki pedig számomra az eddigi leghitelesebb Diana, ever.
A főbb karakterek ötödik évados szinkronjait illetően nem történt változás – egyetlen (sajnálatos) és kényszerű cserétől eltekintve. Ugyanis a Fülöp herceget (Jonathan Pryce; az 5. évadban) szinkronizáló Dunai Tamás 2023. februárjában elhunyt, s az a Csernák János vette át tőle a stafétát, akit már több alkalommal is méltattam az oldal története során.
Picit szokatlan volt annyi könnyűzenét hallani az évad 1-2. részében, de illett a hangulatához. Sajnos, a filmzenét illetően Martin Phipps a korábbi zeneszerzők- és saját munkáit használta fel, amit sajnálok, mert vártam, hogy hallok pár szép új track-et tőle. Évek óta hajtogattam, hogy Diana halála kapcsán majd tuti Rupert Gregson-Williams Duck Shoot nevű zenéjét hallhatjuk majd, de sajnos nem így lett (csupán a 4. rész második felében bukkant fel rövid ideig egy részlete). Pedig szinte magam előtt láttam a jelenetet, a zenével együtt. Korábban, szinte az összes neves karakter halálakor, vagy jelentősebb esemény alkalmával felcsendült ez a zene, de most nem. Persze, a mély csönd és a fület nyugtalanító sípolás elegye is remek hatást kölcsönzött a jeleneteknek, de számomra így ez egy kicsit csalódást keltő volt.
Mi várható az utolsó 4 részben…? Gondolom, Vilmos (és Harry) herceg(ek)é lesz a főszerep. Sajnos, a hírek szerint csupán 2005-ig követhetjük majd figyelemmel II. Erzsébet és családja sorsát, ami számomra felfoghatatlan, mert szépen keretbe lehetett volna foglalni Erzsébet életét. Erzsébet és Fülöp halálát, Harry herceg családi hercehurcáját és Netflixes szerződését, valamint Károly herceg megkoronázását követően már úgy érzem, hogy semmi esélye, hogy teljes és (amennyire lehet) valós lezárást kapjon a sorozat. Nem lesz annyi vér a Netflix pucájában, hogy bemutassa például az András herceg körüli Epstein-botrányt, mely a királyi ház egyik legnagyobb fekete foltja volt makulátlannak tűnő története során – hogy a többi híres, vagy épp hírhedt eseményt ne is említsem.
Jócskán veszített varázsából a sorozat, s ennek talán három oka is van:
- egyrészt, a korszakok: Sokkal érdekesebbnek tartunk egy olyan történelmi időszakot, melyről nincs személyes tapasztalatunk, esetleg kevesebb az információnk, s ezáltal több az azt körül lengő rejtély és misztikum. Talán épp ezért tudjuk jobban értékelni őket.
- másrészt, a régi- és új karakterek ábrázolásából fakadóan lehet, hogy minőségbeli visszaesést érzékelünk. Bár a karakterfejlődések (ha vannak) nem feltétlenül nyerik el a nézők tetszését, de személyiségük interpretálása nagyban függ attól, hogy az írók mit tartanak fontosnak megjeleníteni egy-egy karakter jellemét illetően.
- …és harmadrészt – mely talán az előbbi két okot is magába foglalja – magát, az ún. píszí-világot lehet hibáztatni, amiért elpuhította az írókat, akik nem elég bevállalósak ahhoz, hogy olyan témákba merjenek mélyen belenyúlni, melyek a királyi család fiatalabb generációit is erkölcsi, vagy anyagi tekintetben érintik – egy olyan korban, amikor bárki, bármihez hozzáférhet, azon nyomban!
Nos, december 14-én kiderül, hogy mit tartogat még számunkra a széria utolsó 4 része. Tartsatok velem akkor is! Remélem, hogy majd egy jóval pozitívabb hangvételű cikkel szolgálhatok – a szebb napokat is látott – Korona című sorozat lezárásáról.
Ha tetszett a cikk, iratkozz fel blog csatornáira!
Köszönöm, ha megosztod a bejegyzést ismerőseiddel Facebookon és más közösségi média platformokon, mert ezáltal még több emberhez eljuthatnak ezek a lenyűgöző filmes kulisszatitkok, kritikák, filmzenék és érdekességek!
via: imdb