Luc Besson filmklasszikusa immár több, mint két évtizede teszi élvezetessé filmezős estéinket. Ha éppen vetítik valamelyik csatornán, azonnal oda kapcsolunk, s ha tehetjük, visszanézzük az elejétől. Jómagam is nagy kedvelője vagyok Az ötödik elem című filmnek, azonban nem ismerek nagyobb rajongót az én Drága jó feleségemnél. Az Ő születésnapja adta az ötletet, hogy összegyűjtsem a lehető legtöbb kulisszák mögötti érdekességet az 1997-es filmklasszikusról. Boldog Születésnapot, Leeloom! ♥
Mi sem mutatja jobban (természetesen a bevételi adatok és a folytonos ismétlések mellett) egy film népszerűségét, mint a rajongók által ismételgetett híres filmidézetek? Az ötödik elem is jócskán bővelkedik ilyenekben, mi sem bírjuk megállni, hogy ne mondjuk előre az alábbi örökzöldeket:
- „Szörnyeteg vagy, Zorg!” (Cornelius) ….. „Tudom!” (Zorg)
- „Szeretnék csinálni néhány fotót… az archívumnak!”
- „A kávé nem erős oldalam, de maga pap, úgyhogy biztos sok kávét iszik.”
- „Leeloo Dallas, Világjegy!”
A Hátsó Sor Közepe legújabb cikkével folytatjuk a tavaly megkezdett cikksorozatunkat, melyben régi klasszikusokat elevenítünk fel hol kritika, hol forgatási érdekességek formájában. A több tucatnyi kulisszák mögötti titok kitér a szereposztásra, rendezői teendőkre, forgatási helyszínekre, a színészek magánéleti történeteire, a sminkesek és kosztümösök, látványtervezők, a filmzeneszerző és még sok száz ember munkájára, akik e filmen dolgoztak. Biztosra veszem, hogy közületek is jócskán vannak, akik a mai napig rajongtok Besson klasszikusáért, egy szavazásban meg is tudjátok mutatni, mennyire. A cikkben három „így készült…„-témájú videót is láthattok, tele ritka felvétellel és interjúkkal. Jó nosztalgiázást, örülök, hogy mindezt Veletek is megoszthatom!
≡∼∴≈≡
„Ez a láda üres. Üres – a teli ellentéte. Ennek a ládának teli kéne lennie!”
/ Zorg
Az „isteni nyelvet”, melyet Leeloo beszél, a rendező, Luc Besson találta ki. Egy körülbelül, 4-500 szóból álló szószedetet adott Milla Jovovichnak a forgatások előtt, hogy biflázza be őket, mivel úgy gondolta, sokkal hihetőbb lesz az előadása, ha érti is, mit és miért mond a 18 éves színésznő. Milla – aki maga egyébként négy nyelvet beszél! – rá is vetette magát a feladatra, sőt, további szavakat is kitalált, s kisvártatva e kitalált nyelven kezdett el levelezni a rendezővel. A stáb többször is azon kapta magát, hogy Milla és rendezője saját univerzumot teremtett magának a forgatási szünetben, s e kitalált nyelven kommunikáltak egymással. A helyzet pikantériáját az adja, hogy a filmnek nincsen feliratozása, így a néző szó szerint a helyzetre van utalva.
A Díva, Plavalaguna énekének („Il dolce suono„) részlete Donizetti Lucia de Lammermoor c. operájából való. Egyike a legnehezebben elénekelhető áriáknak, ugyanis az énekesnek gyakran kell az F és magas C hangok közt ugrálnia. Gyakorlatilag, lehetetlen kiénekelni és egészében előadni a Díva szólóját. Épp ezért, a hangmérnököknek gyakorta kellett számítógépes finomításokhoz folyamodnia a kívánt élmény eléréséhez, s az énekesnőknek több, külön hangsávot kellett felvennie, melyet végül összeillesztettek a végső változathoz. (Ebből fakad, hogy a vájt fülű rajongók kihallják a merőben eltérő hangszíneket is a dalból.) Inva Mula mellett (az alábbi videóban látható) Evgenia Laguna, illetve Jane Zhang is közreműködött az alkotói folyamatban, ugyanis mindhárman képesek voltak erre az emberfeletti teljesítményre. A Bruce Willis arcán látható ámulat, mikor a Díva előadását tekinti meg, valódi volt, benne is hagyták a filmben. Ebben a jelenetben láthatta először Maïwenn Le Bescót a Díva szerepében, teljes sminkben és jelmezben. A koncertjelenetet (részben) a Covent Garden Royal Opera Houseban vették fel.
Maïwenn, mellesleg a rendező, Luc Besson felesége volt akkoriban. Ő ugrott be egy másik színésznő helyett, aki visszamondta a szerepet. Még kislányként, 12 éves korában ismerte meg Bessont, 15 évesen pedig már randizott (!) az akkor 32 éves rendezővel, 16 évesen pedig, már megszülte első közös gyermeküket, Shannát… A Léon, a Profi DVD extrái közt a színésznő arról beszélt, hogy a Jean Reno főszereplésével készült produkció az ő kapcsolatukra épült. Maïwenn 20 éves volt Az ötödik elem forgatásának kezdetekor, s elmondása szerint, naponta harmincszor próbálta el az Inva Mula által felénekelt dalt, hogy pontosan tudja eljátszani, amint a Díva dalát „énekli”.
A Díva neve, Plavalaguna két szóból épül fel: a ‘Plava‘ szó a szláv nyelvcsaládban kéket jelent, a ‘Laguna‘ pedig ugyebár, lagúnát. Ez két okból is érdekes, egyrészt, mivel Besson több ízben is nyaralt a horvátországi Plava Lagunán, másrészt, mivel Milla Jovovich Lillit alakította a Visszatérés a kék lagúnába c. (1991) filmben. A rendező végül elhagyta Maïwennt a címszereplő Milla Jovovicért, akivel 1997. decemberében össze is házasodtak, de 1999-ben elváltak.
A rendező, Luc Besson e szavakkal jellemezte Jean Baptiste Emanuel Zorg karakterét: „Piperkőc„, „újgazdag” valamint „Hitler„.
Az eredeti forgatókönyvről…
- Luc Besson már gyerekként elkezdte írni Az ötödik elem történetét. 16 éves lehetett, amikor papírra vetette az első ötleteit, melyet számtalan újragondolás követett, s cirka két évtizeddel később megoszthatta vízióját a rajongókkal is.
- Besson egy filmtrilógiában képzelte el történetét, így eleve három forgatókönyvet is írt. Egy interjúban arról mesélt, hogy az első nagy átdolgozásig, az első 200 oldallal egyáltalán nem volt megelégedve, majd ezt követte újabb kétszáz, de azzal is ez volt a helyzet.
- Ian Smith, a film társproducere megerősítette, hogy annak idején mintegy 150 millió dolláros költségvetéssel kalkuláltak, mely két filmre lett volna elegendő, de végül az egy filmnél maradtak.
- Kezdetben, nem csak, hogy Korben Dallast máshogy hívták, de a foglalkozása is más lett volna. Az eredeti forgatókönyv szerint, nem taxisofőrként kereste volna a hamburgerre valót, hanem egy rakétagyárban dolgozott volna, ám Luc Besson megváltoztatta a forgatókönyvet, mivel megtetszett neki az egyik Valerian…-képregényben olvasott karakter története, aki szintén taxisofőr volt. Bruce Willis karaktere eredetileg a Zaltman Bleros nevet kapta, aki egy nyereményjáték keretén belül jut el a Fhloston Paradise ‘Club Med‘ nevű nyaralójába, ahol találkozik a sivatagból jött kétezer éves, mégis hajadonnak tetsző Leelooval.
- Ruby Rhod is más néven futott még az eredeti forgatókönyv szerint, a Loc Rhod nevet kapta (a végső név is egy belsős szóviccből fakad, a forgatáson az egyik lézert hívták így).
- Zorg sorsa is merőben más lett volna… Szembe kerül Korbennel a hotel evakuálása alatt, ahol is Korben legyőzi Zorgot, amiért az korábban kirúgta őt, s mivel megtámadta Leeloot. Ezt követően, Zorg túléli a hotel pusztulását a ZF-1-es pajzsának köszönhetően, de kisvártatva egy jeges mezőn találja magát, ahonnan felhívja a titkárnőjét, hogy küldessen érte egy újabb hajót, ám Zorg ZF-1-esében lemerül az akku…
A film 1914-ben és 2263-ban játszódik. Érdekesség továbbá, hogy bár a film elején azt hallhatjuk, hogy „300 évvel később„, valójában 349 évvel járunk az egyiptomi eseményeket követően.
Eric Serra filmzenéjét a rajongók már a filmzeneklasszikusok közt tartják számon:
A rendező korábbi filmsikereit követően úgy próbált meg betörni Hollywoodba, hogy a francia stáb mellé amerikai sztárokat akart leszerződtetni – így került a képbe Bruce Willis, Milla Jovovich, Sir Ian Holm és persze, Gary Oldman. Bár a film sikere hatalmasnak bizonyult, Luc mind a mai napig eltökélten ragaszkodik hozzá, hogy nem akarja kibővíteni a filmes univerzumát további részekkel.
A rendező természetes fényben, de legalábbis belső, megvilágított stúdiófelvételekben gondolkodott, ugyanis már a végletekig unta az űrben játszódó sötét felvételeket és egy vidám, látványos jövőt akart bemutatni a nézők számára. A 123 perces filmet 2,35:1 képarányban rögzítették a londoni Pinewood Stúdióban. A munkálatok 1996 januárjában kezdődtek és júniusban fejeződtek be. A következő év májusában, e film nyitotta meg az ’97-es Cannes-i Film Fesztivált.
Bruce Willis, Milla Jovovich, Gary Oldman és Chris Tucker is mind balkezesek.
A Digital Domain nevű cég engedélyezte a vizuális effektekért felelős csapatnak, hogy személyre szabott rendszámtáblákat találjanak ki az űr-taxik számára. Bár a filmen nem látszik, de az összes taxin a: „New York, The F***-You State” felirat szerepel. A Digital Domain munkatársait láthatjuk több, New York-i jelentben is statisztaként szerepelni.
A Mangaloreok maszkját mozgató elektronikát később felhasználták a Star Wars I.: Baljós árnyak c. filmhez (1999), mégpedig, a Neimoidiánok jelmezéhez. A Mangaloreokat játszó színészeket úgy válogatták össze, hogy homlokuk meredeken íveljen, mivel a maszk alatt így fértek el kényelmesen. De nem csak a Star Wars-filmekkel vannak párhuzamai a filmnek, hanem, pl. az 1987-es Robotzsaruval is. Ugyanis, amikor a rendőrök (akiknek a sisakjuk is ismerős lehet a filmből) közelebb akarják húzni Korben taxiját, az egyik rendőr azt mondja: „Thank you for your help!” – Ezt később, a Robotzsaru c. film tiszteletére megváltoztatták az utómunkák alatt „Thank you for your cooperation!„-re.
Az a bizonyos 5-ös szám többször is felbukkan a film során: Természetesen, az Öt Elem kapcsán; Zorg 5 mp-nél állítja meg a bomba időzítőjét; Korben Dallasnak (egy rövid ideig a film elején) még 5 pontja van a jogosítványán; Ruby Rhod műsora is 5-kor kezdődik; illetve, a Mangaloreok bombájának időzítője is 5 másodperccel indul el; s a doki a film végén azt mondja az Elnöknek, hogy Korbennek és Leeloonak még további 5 percre van szüksége…
The Adventure and Discovery of a Film: The Story of The Fifth Element: Íme egy 23 perces „így készült…”-témájú kisfilm Az Ötödik elemről, érdemes megnézni!
Milla Jovovichnak eredetileg barna haja volt a forgatás kezdetekor, melyet minduntalan narancssárgára kellett festeni a munkálatok miatt, ugyanakkor a színésznő frizurája nem bírta a folyamatos terhelést, töredezett lett a hajvége. Ebből fakadóan, több felvételen is más és más árnyalattal bír Leeloo haja, ha alaposan megfigyeljük. Később úgy döntöttek Bessonék, hogy Milla kapjon inkább egy narancssárga parókát.
Leeloo szerepére kb. 3.000 hölgyet hallgattak meg! Milla testét az egész forgatáson foltok borították, ugyanis minduntalan beütötte magát valamibe. De vissza a kiválasztás folyamatára: Luc-öt először nem igazán győzte meg a színésznő, aki túlzottan ideges és agyonsminkelt volt a találkozásukkor, s elmondása szerint, „túlzottan tökéletesnek akart látszani”. Ám, pár héttel később a rendező meglátott egy 18 éves lányt egy Los Angeles-i medence partján fehér pólóban, lófarokkal, cipő és smink nélkül… A többi már filmtörténelem.
Bruce Willis (Dallas) improvizált abban a jelenetben, amikor először találkozik Leelooval. Besson ugyanis, nem kötötte az orrára, mit fog mondani a színésznő – melyből ugyebár, Willis egy kukkot sem értett. Besson szerint, Bruce Willist volt a legkönnyebb megnyerni a szerepére. Épp Demi Moore-ral (Willis akkori feleségével) ebédelt együtt a francia rendező, amikor felbukkant Bruce is, és viccesen megkérdezte, hogy őt meg sem kérdezi a filmmel kapcsolatban? Több sem kellett Luc Bessonnak, a színész kezébe nyomta a szkriptet, Willis pedig két órával később máris igent mondott. Luc Besson eredetileg Jean Renot akarta felkérni Korben Dallas szerepére, akivel egyébként a Léon, a Profiban is együtt dolgozott. Bruce Willis – akár csak Chris Tucker és Milla Jovovich – egyaránt nagyon élvezte a forgatást, erről az Entertainment Weeklynek meséltek korábban.
Érdemes utána járni a világhírű (társ-)illusztrátor, Jean-Claude Méziéres művének, mely a The Extras of Mezieres v.2: My Fifth Element Sets for the Film by Luc Besson címet visel, s a filmmel egyidőben vált elérhetővé a rajongók számára. Neki köszönhetjük többek között a Valérian and Laureline c. képregény látványvilágát is, mely később nagy hatással volt cikkünk tárgyára is. Természetesen, Luc Besson rendezte a Valerian és az ezer bolygó városa c. filmet (2017) is.
Egy két részes kulisszák mögötti videó első része (a másodikat itt találjátok):
Az űrbéli jelenetek alatt, a háttérben látható csillagok fényét úgy vették fel, hogy egész egyszerűen lyukakat furkáltak a fekete vászonba, melyet végül megvilágítottak. Nyolc munkás öt hónapon át dolgozott a filmben látható járműveken és egyéb kellékeken.
A filmben elenyészően kevés, csupán két jelenetben használtak CGI-t!
A Mangalorok jelmezéhez síszemüvegeket használtak fel, hogy elfedjék a színészek szemeit, s így a fekete burkolat miatt sminkelni sem kellett őket, mellyel sok időt és energiát meg tudtak spórolni. A szemüvegek belülről részben átlátszóak voltak, de egy kis monitor is segítségére volt a statisztáknak a tájékozódásban.
„…Aziz, fényt!”
Az Egyiptomban játszódó jelenteket két, különböző helyen vették fel: a külsőket Mauritániában, míg a belsőket Angliában.
A jelmeztervezésért a szakmájában világhírnévre szert tett Jean-Paul Gaultier volt a felelős. A film pozitív kritikákat kapott a jelmezeket és sminkes munkákat illetően. Az egyik jelenetben 500 statiszta kapott egyénileg tervezett jelmezt, melyet Jean-Paul Gaultier egyenként ellenőrzött a felvétel előtt.
A Zorg ZF-1 alapjául egy AKSZ–74U szolgált.
A filmben jól látható, hogy a McDonald’s támogatta a produkciót. Az ABC csatorna első tv-s vetítésében, azonban kivágták ezt az apró, ám mégis jól észrevehető jelenetet.
„Az idő nem fontos, csak az Élet számít!”
A Floshton bolygó csarnokában történő robbanás lefilmezése a filmtörténelem (addigi) legnagyobb robbantásos felvételének számított. Annyira jól sikerült a pirotechnikai előkészítés, hogy 25 percbe tellett, hogy eloltsák a tüzet a stúdióban!
A Floshton Paradise modellje több száz kilót nyomott.
Amikor az Elnök (Tommy „Tiny” Lister, Jr.) azt mondja Cornelius atyának, hogy „húsz másodperce van„, Sir Ian Holm karaktere pontosan 20 mp-ig beszél.
Ez volt a Gaumont Stúdió legdrágább filmje, mintegy 80-90 millió $-ból készült el. Csak az USA-ban több, mint 63 milliót, világszinten pedig, kis híján 264 millió dollárt termelt összesen!
Amikor a Mondoshawanok megjelennek Egyiptomban, 1914-ben, a professzor azt kérdezi egyiküktől: „Maga német?” A német nyelvű kiadásban ez így hangzott: „Sind Sie… hier von der Erde?” – mely durva fordításban annyit tehet: „Maga a Földről való?” Az egyik Mondoshawan jelmezt kiállították a Floridai Orlandóban található Disney Park Planet Hollywood nevű éttermében. Egy másikat Nick Dudman kaptott meg, aki szintén a jelmezek megalkotásában vett részt. Minden más Mondoshawan jelmezt megsemmisítettek a forgatást követően.
Gary Oldman jeleneteinek túlnyomó többségében látni egy-egy kört Zorg mögött, míg Korben Dallas mögött legtöbbször egy-egy négyszög, vagy ajtó látható.
New York városrészének modellváltozata 1:24 arányban épült meg (a kaliforniai Venice-ben, ahogy a Fhloston Paradise is), vagyis egyes épületek akár 6,1 méter magasak is lehettek a stúdióban. Több tucat apartman és mintegy 25 felhőkarcoló díszletét építették meg, Antonio Sant’Elia 1910-es tervei alapján, de az 1960-as évek stíluselemeit is igyekeztek ötvözni a korábbi évtizedekével. További érdekesség, hogy a Central Park a valósághoz hű méretarányban szerepel a filmben – de mintegy 100 láb magasan, a levegőben. A díszletet 9 hónapon át építették.
Gary Oldman olyan jóbarátjának tartotta Luc Bessont, hogy anélkül bólintott rá a filmre, hogy elolvasta volna a forgatókönyvet. Egy 2014-es interjúban Oldman arról beszélt, hogy nincs túlságosan megelégedve a filmmel, s azt is hozzá tette, hogy (részben) azért vállalta el Zorg szerepét azonnal, mivel Besson anyagilag támogatta Gary Oldman Éhkoppon c. filmjét, producerként (1997). Ami Bessont illeti, szerinte Gary nagyon is örült a szerepnek, sőt, még egy kis texasi akcentust is vitt a szerepébe, annyira beleélte magát a szerepbe és jól érezte magát.
Ha alaposan megfigyeljük, Bruce Willis alig bírja megállni, hogy ne nevessen, amikor Chris Tucker karaktere az „All Night Long” c. számot énekli.
Zorg monológját, amit Cornelius atyának ad elő a pusztítás és az alkotás folyamatáról, egy francia közgazdásztól, Frederic Bastiat kölcsönözték, aki a „The Parable of the Broken Window” c. munkájában írt így (1850). Az eredeti mű teljes címe: „Ce qu’on voit et ce qu’on ne voit pas” – „That Which Is Seen and That Which Is Not Seen”.
A magyar változatban nem jön át igazán („Nézd, szépségem, én csak az anyanyelvemen beszélek!„), de az angolban jópofára sikerült Bruce Willis improvizált mondata: „Look lady, I only speak two languages: English and bad English.”
A film Ultimate Edition DVD-kiadásán elhangzik, hogy Ruby Rhod (Chris Tucker) karakterét Prince és Michael Jackson inspirálták. Egy nap hallgatta meg a rendező Chris Tuckert és Jamie Foxxot, ám végül előbbire esett a választása, mivel utóbbi jóval izmosabb volt nála, s Besson nyurga karakternek képzelte el Rubyt. Ha már Princet emlegettük: egy interjúban Besson megemlítette, hogy Prince-szel dolgozni maga lett volna a rémálom, a forgatásról is hét napot késett volna szerinte, mivel Prince szabad emberként tekintett magára, akit nem lehet korlátok közé szorítani. A premiert követően Chris Tucker összefutott Prince-szel egy klubban, ahol az énekes azt mondta kollégájának, hogy neki kellett volna adnia a szerepet, bár, ami Ruby jelmezét illeti, egy kicsit sok lett volna neki – mire Tucker csupán nevetve annyit reagált (persze, Pincet ismerve teljesen érthetően): „…Hogy mi?„
Ha tetszett a cikk, iratkozz fel a blog csatornáira!
Köszönöm, ha megosztod a bejegyzést ismerőseiddel, mert ezáltal még több emberhez eljuthatnak ezek a lenyűgöző filmes kulisszatitkok, kritikák, filmzenék és érdekességek!
via: nickdudman.co.uk/gallery/, ew.com, IMDb1, IMDb2, slashgear.com, IMDb3.