„Réges régen, egy messzi-messzi galaxisban…” Na jó, nem is volt az olyan régen, hogy úgy döntöttem, a Napjaink legjobb filmzeneszerzői-cikksorozatom mellett – melynek John Williams is részese – elindítok egy vadiúj sorozatot, melyben filmszériák legjobb filmzenéivel találkozhattok. E cikksorozat első darabja volt A James Bond-filmek legjobb betétdalai és filmzenéi, s most itt az idő, hogy terítékre kerüljön minden idők (egyik) legkultikusabb filmzene-eposza.
Vitathatatlan, hogy John Williams minden idők (egyik) leghíresebb, s legtehetségesebb filmzeneszerzője. Számtalan nemzetközi díjat (Grammy, Emmy és Golden Globe) besöpört már szerzeményeivel az évtizedek alatt, de talán egyik legnemesebb díja a Star Wars IV. részéért kapott Oscar-díja (1977). Az idén 84 éves zeneszerző már több ízben is együtt dolgozott a Hollywood legnagyobb rendezői közt számon tartott Steven Spielberggel, például a Jurassic Park, A cápa, Schindler listája, és az E.T. – A földönkívüli munkálatai során, s azt sem szabad elfelejtenünk, hogy John Williams mindhárom filmzenéjével elnyerte az Oscar-díjat! De ne hagyjuk ki a sorból Spielberg egyik legjobb barátját és kedvenc kollégáját, Gerorge Lucast sem, akivel olyan filmeken dolgozhatott együtt Williams, mint az Indiana Jones-quadrológia, és persze a Star Wars-saga!
Ki ne ismerné a Birodalmi indulót, a Star Wars-főtémát, vagy mondjuk Yoda mester zenéjét? Ezek mind-mind, a filmzene történelem epikus darabjaivá váltak az évtizedek során. John Williams egyedi stílusát ezer közül is felismerni. Ami engem illet, igen jelentős szerepet játszott munkássága abban, hogy így megszerettem a filmzenéket. Talán pont a Star Wars-filmekhez írt főtémáját ismertem meg legkorábban, s onnantól kezdve nem is volt megállás. Bár, a digitális adathordozás a filmzenéket is elérte, de a Star Wars I.: Baljósárnyak (karcosra hallgatott) CD-i mindmáig megvannak a gyűjteményemben. Érdemes beszélni a kiadott filmzenealbumokról is, mivel több változat is készült belőlük az évek, évtizedek alatt: a rajongók természetesen beszerezhették a hat rész szimpla- és akár a bővített verzióját is, de további exkluzív CD-gyűjteményekre is szert tehettek. A VII. rész kapcsán a Sony (mivel 2004-ben már megvásárolta a license jogokat a 20th Century Fox-tól) nem is hagyja ki a kínálkozó alkalmat, így 2016. január 8-án három, újféle kiadásban dobta piacra az eddigi hat rész filmzenéjét!
„Sok minden amit alkotunk, igen röpke életű és hamar elfelejtkeznek róla, még mi magunk is. Ezért örömteli dolog, ha amit alkottál, hosszan megmarad az emberek emlékezetében…”
(John Williams)
2015. márciusában a Disney megerősítette a hírt, melyre hónapok óta vártunk: John Williams szerzi a legújabb Star Wars-epizód zenéjét is! Érdekesség, hogy ezúttal nem a londoni Abbey Road Stúdiban vették fel a zenét, a London Symphony Orchestra közreműködésével, hanem Los Angelesben, egy másik zenekarral. A várva-várt VII. rész 2015. december 18-án érkezett galaxisunkba. Ezen a linken összeszedtem minden tényt és spekulációt, amit a Star Wars VII.: Az ébredő Erőről tudni vélünk!
Kimondottan szerencsésnek mondhatjuk magunkat, ugyanis ritkaságszámba megy, hogy egy filmsorozat mind a hét (vagy több) részén ugyanaz a zeneszerző dolgozzon! Nos, ami a további Star Wars-filmeket illeti, a következő (2016-ban érkező különálló) film a Rogue One: A Star Wars Story nevet kapta, s ez lesz az első Csillagok háborúja-film, melynek nem John Williams szerzi majd a zenéjét – ezúttal Alexandre Desplat (Harry Potter és a Halál ereklyéi I-II.) lett felkérve erre a nemes feladatra.
A VII. rész premierjéig kíváncsian vártam, vajon mennyire lesz képes megújulni John Williams? Mert, ha jól megfigyeljük, a régi- s az új trilógiára más, és más zenei stílus jellemző. Épp ezért, kíváncsian vártam, hogy az általunk megszeretett témák mellé milyen új stílust és új témákat tud majd behozni a filmzeneszerzők atyja? Az eddigiektől eltérően úgy fog majd kinézni a most következő bejegyzés szerkezete, hogy kiválasztom az adott film (szerintem) legjobb zenei darabját John Williams, Ludwig Göransson, John Powell és Michael Giacchino zenéi közül, majd a többit belinkelem egymás alá (különben nagyon hosszú lenne a cikk, és az oldal betöltése is belassulna). Lássuk, melyek a legjobb Star Wars-filmzenék, jó szórakozást!
Star Wars: Minden, amit a Duel of the Fates-filmzenéről tudni szeretnél
***
The Mandalorian (Ludwig Göransson, 2019 – …)
Ludwig Göransson már a Fekete Párduccal is lenyűgözött, de az, amit a The Mandalorian c. sorozattal művelt, egész egyszerűen zseniális! Olyannyira elkapta a sorozat westernes hangulatát, hogy öröm újra, meg újra, meg újra meghallgatni a trackeket. Fel a kezeket, hány embernek a csengőhangja, vagy értesítése a sorozat zenéje? …Na ugye! Szerencsére Göransson visszatér a sorozat 3. évadjára is, szóval a zene miatt biztosan nem kell aggódnunk. Különben is, szerintem különben sem kell félteni a szériát, jó kezekben van. Lássuk a legjobb zenéket Mando világából:
- You Are a Mandalorian
- Mandalore Way
- Mando Says Goodbye
- Mando is Back
- The Marshal’s Tale
- Quite a Soldier
- Ahsoka Lives
- Open the Door
- A Friend
- Come with Me
The Book of Boba Fett (Joseph Shirley, témák: Ludwig Göransson, 2021 – …)
Bár első hallásra azt hihetnénk, hogy a The Book of Boba Fett zenéjét annak a Ludwig Göranssonnak köszönhetjük, akinek a The Mandalorian zenéjét is, ám ez így nem teljesen igaz. A zenét Joseph Shirley szerezte, ám a főbb témákat valóban Göranssonnak köszönhetjük. Ami engem illet, a sorozat zenéje nagyon autentikus lett, akad néhány track az albumokon, melyeket nem tudok megunni.
Zsivány Egyes: Egy Star Wars-történet (Michael Giacchino, 2016)
Hála égnek Michael Giacchino remekbe szabott muzsikája is elérhető bővített változatában az interneten. Miután kiderült, hogy sem John Williams, sem pedig a posztra kinézett Alexandre Desplat (végül a Solo-t is passzolni kényszerült határidős teendői miatt) nem tudta elvállalni a zeneszerzői kinevezést, Michael Giacchino lett a befutó. Az album tele van érzelmes és hősies témákkal, emellett a Birodalom is új, mégis ismerősen csengő dallamokat kapott. Mindemellett, Darth Vader és az Erő témája kihagyhatatlan ziccer volt, hozzáteszem. Jedha-témája pedig kifejezetten egyedire sikerült, ezer közül is felismerni. Zseniális album (és film) lett a Zsivány Egyes!
- Trust Goes Both Ways
- Rogue One
- The Master Switch
- Your Father Would Be Proud
- Hope
- The Imperial Suite
- The Guardians of the Whills Suite
Solo: Egy Star Wars-történet (John Powell, főtéma: John Williams, 2018)
Meg kell mondjam, John Powell szép munkát végzett az amúgy a rajongók körében (általánosságban) megbukott film zenéjével. Szerintem nagyon jól eltalálta a zeneszerző a film hangulatát, a kedvencem Han témája lett (alább). Igazi csemege számomra a film végén, hogy kétszer is felcsendül Darth Maul-témája (a Duel of the Fates-ből). Természetesen, nem hiányozhatott a filmből a Star Wars-fanfár, melyet John Williamsnek köszönhetünk. Lássuk, melyek a Deluxe kiadást is megélő filmzene-CD legjobbjai:
- Maul’s Call / Parting Ways
- Han and Qi’Ra Reunite
- L3 and Millenium Falcon
- Corellia Chase
- Empire Recruitment
- Super Extra Deluxe End Credits
STAR WARS I. rész: Baljós árnyak (John Williams, 1999; 3D-s változat: 2012)
Sokak nincsenek igazán megelégedve az I. résszel – meg úgy összességében az első három filmmel -, ugyanakkor, ami a filmzenét illeti, szerencsére az előzmény-széria is bővelkedik a jobbnál-jobb zenei darabokban! Megfigyelhető, hogy míg az I-III. epizód zenéire leginkább a könnyed- addig az ún. „régi” trilógia zenéire sokkal inkább a katonás stílus illik. Persze, mindkét trilógiában találhatunk kisebb-nagyobb átfedéseket e jellemzőkből.
Ami a Baljós árnyak filmzenéjét illeti, a Duel of the Fates című track messze a(z egyik) legkimagaslóbb, mind közül. Nekem legalábbis ez a személyes kedvencem. Itt egy érdekes videót láthattok, melyen John Williams épp a kórust és a zenekart instruálja. A szám érdekessége, hogy szövege egy kelta vers, melyet a kórus szanszkrit nyelven énekel. A zene szinte együtt él a film cselekményével, fantasztikus. Nem tudom kihagyni, meg kell említsem az egyik legjobb feldolgozását, melyet a The Piano Guys követett el, érdemes megnézni a videójukat, ha eddig nem láttad.
Az elmaradhatatlan főcímdal mellett az albumon szerencsére helyet kapott több régi, emlékezetes zenei alapmotívum is. Az egyik ilyen kedvencem az Erő-témája, mely többször is felbukkan a film folyamán. Anakin sötét jövőjét sejtetik (többek között) az Anakin’s Theme és a The High Council Meeting and Qui-Gon’s Funeral c. trackek, melyekben hallhatjuk egy rövidke ideig a The Imperial March dallamait, mely ugyebár a későbbiekben Darth Vader zenéje lesz. Sőt, utóbbiban még Yoda-témája is felcsendül egy röpke időre. A The Droid Invasion and The Appearance of Darth Maul a legjobb példa arra, hogy John Williams a régi trilógia katonás zenei stílusát is meg tudta őrizni a kellemes, olykor olyan játékos darabok mellett, mint amilyen a Jar Jar’s Introduction and The Swim to Otoh Gunga is. Mint a széria minden részénél, úgy ezesetben is igyekezett John Williams egy ikonikus lezáró darabot alkotni, melyet az Augie’s Great Municipal Band and End Credits c. trackben hallhatunk. Bár, szerintem e tekintetben a régi lezáró darabok sokkal epikusabbak és kifejezőbbek voltak – de ez nem Williams hibája, végülis az I. film komolyságához pont ez illett.
- Anakin’s Theme
- Jar Jar’s Introduction and The Swim to Otoh Gunga
- He is the Chosen One
- The Droid Invasion and The Appearance of Darth Maul
- The High Council Meeting and Qui-Gon’s Funeral
- Augie’s Great Municipal Band and End Credits
STAR WARS II. rész: A klónok támadása (John Williams, 2002)
A „zavart érzek az Erőben” szófordulat talán kellően jelzi azt, ahogy a rajongók máig viszonyulnak a II. epizódhoz. Tény és való, hogy talán ez az eddigi hat rész leggyengébb darabja, ugyanakkor John Williams filmzenéje cseppet sem veszített minőségéből, mint ezt ebből a remek videóból is láthatjátok! Több kedvenc filmzeném is van ebből a részből, és még magam is meglepődtem az imént, de majdnem az Across the Stars című tracket választottam az album kedvenceként, mert legalább olyan érzelemdús (a The Meadow Picnic-kel egyetemben), mint a régi trilógia szerelmi-témája Leia és Han Solo kapcsán. Sőt, még tovább is megy Williams, mert már ebben a trackben is érzékelteti az Anakinban rejlő sötétséget.
Még évekkel ezelőtt észrevettem egy érdekességet a Zam the Assassin and the Chase Through Coruscant c. track kapcsán, ugyanis a zeneszerző a Harry Potter és a Titkok kamrája c. film egyik zenei darabját szinte teljes egészében átemelte ebből a zenéből, de ezzel talán nincs is olyan nagy gond, ugyanis az szintén saját munkája volt.
A Return to Tatooine a másik nagy kedvencem az albumról, benne a Duel of the Fates egy rövidke részletével. Ez a film már sokkal inkább azt a folyamatot akarja érzékeltetni, amely elindította Anakint a Sötét oldal felé vezető úton. Erre jó a bővített kiadáson megtalálható track is (ezt Anakin’s confession névvel láttam el), melyben már erőteljesen beköszön az Imperial March-témája is. Az ilyen csemegékért is szeretem figyelni a filmzenéket.
- Across the Stars
- Return to Tatooine
- The Meadow Picnic
- Love Pledge – The Arena
- Yoda and the Younglings
- *Anakin’s Confession
STAR WARS III. rész: A sithek bosszúja (John Williams, 2005)
Ebben a részben vegyül mindaz, ami az első kettőben megvolt, s a filmek javára vált. Sőt, John Williams még ezen is túlment, mert a film komolyabb hangvételével együtt haladva tudott igazán maradandót alkotni. Olyannyira sikerült ez neki, hogy az album új koncepciót kapott, s már sokkal inkább Anakin-témája dominál rajta, mintsem a második rész melankólikus dallamai. A film szerencsére kiköszörülte azt a csorbát, melyet A Klónok támadása ejtett a széria renoméján. Ha az I-III. részek filmzene albumait nézzük, akkor torony magasan A Sithek bosszúja a legerősebb, legösszetettebb.
Anakin Skywalker, ill. a film vége felé már Darth Vader-zenéi kerültek a középpontba. Témái több trackben is visszaköszönnek, így pl.: Anakin’s Betrayal, Anakin’s Dark Deeds, Enter Lord Vader, stb. Mindeközben John Williams ügyelt arra is, hogy a régi trilógia egy-egy klasszikus zenéjét is visszahozza számunkra (Anakin vs. Obi-Wan, A New Hope). De egy percig se gondoljuk, hogy nem lesz részünk érzelemdús dallamokban, mert például a The Immolation Scene, a Birth of the Twins and Padme’s Destiny (ebben visszaköszön a Qui-Gon temetése alatt hallható ominózus zene is), és A New Hope and End Credits remek példái John Williams mesterművének.
- Anakin’s Betrayal
- Anakin vs. Obi-Wan
- Anakin’s Dark Deeds
- * March to the Jedi Temple
- The Immolation Scene
- The Birth of Twins and Padme’s Destiny
- A New Hope and End Credits
„Van egy nagyon alapvető emberi, non-verbális aspektusa annak, hogy szükségünk van a zenére, s hogy ezt az emberi kifejezésmódunk részeként használjuk fel. Ehhez nincs szükség testi mozdulatokra, és nem kell szavakkal sem leírnunk, …ez sokkal inkább egy lelki folyamat.”
(John Williams)
STAR WARS IV. rész: Egy új remény (John Williams, 1977)
Ha John Williams nevét hallja valaki, talán rögtön a Star Wars-filmek főcímdala jut eszébe. Nem is tudnék más zenét elképzelni e legendás űreposz számára. Vajon ki lenne méltó arra, hogy átvegye tőle a karmesteri pálcát? Fentebb már kitértem rá, hogy a Rogue One: A Star Wars Story (2016) az első olyan Star Wars-film, melynek nem John Williams, hanem ezúttal Alexandre Desplat (a helyére beugró és remekül heytálló) Michael Giacchino szerezte a zenéjét. Ami engem illet, én Brian Tyler-t tudtam volna még esetleg elképzelni e poszton, aki saját bevallása szerint John Williams-t tartja példaképének, s ami a kettejük zenéjét illeti, sok hasonlóságot vélhetünk felfedezni köztük. De ne lássunk rögtön rémeket banthákat, bízzunk benne, hogy még sokáig a „Mesterrel” marad az Erő, és még sok remek muzsikát hallhatunk kedvenc zeneszerzőnktől.
Tagadhatatlan tény, hogy a Star Wars IV-VI. zenéi a klasszikus hollywoodi filmzenék közé tartoznak! A negyedik epizód sokáig nem is viselte magán az említett „IV. epizód” megnevezést (addig csak Star Wars néven volt ismert), ugyanis Lucas sokáig nem is reménykedett benne, hogy filmje sikeres lesz, a folytatás reményében pedig pláne nem bízott. Ámde, a folytatás hírére a Lucas Ltd. megváltoztatta az 1977-es rész címét Star Wars IV. epizód: Egy új remény-re, s ezzel még egy dolog biztos lett. George Lucas már hosszú évek óta tervezte, hogy előzmény- és utótörténete is lesz a klasszikus Csillagok háborúja trilógiának, s mint tudjuk, a millenium előtti években már javában az előzmény trilógián folytak a munkálatok. Bár Lucas eredetileg 12 részesre tervezte a Csillagok háborúja eposzát, azonban a Jedi visszatér utáni történeteken már nem ő dolgozik, ugyanakkor a háttérből ellátja tanácsokkal és ötletekkel az illetékeseket.
A klasszikus trilógia zenéit tisztelet, szeretet és rajongás övezi világszerte, ez nem vitás. Ki ne ismerné a a főtémát, vagy épp Obi-Wan, Leia hercegnő, a Birodalom, a Cantina Band, vagy épp a Throne Room-témáit? Lássuk, melyek a negyedik epizód legjobbjai? Alig várom, hogy viszont hallhassam a őket az új részben…
- Main Title / Rebel Blockade Runner
- Burning Homestead
- The Moisture Farm
- The Hologram / Binary Sunset
- Landspeeder Search / Attack of the Sandpeople / Obi-Wan’s Theme
- Tales of a Jedi Knight / Learn About the Force
- Cantina Band #1
- Princess Leia’s Theme
- Ben’s Death / TIE Fighter Attack
STAR WARS V. rész: A Birodalom visszavág (John Williams, 1980)
Bár, George Lucas átadta a rendezői széket a „családi titkokat” fejtegető folytatásnál (Irvin Kershner-nek), ugyanakkor szerencsére John Williams maradt a helyén, s talán méginkább kifejezőbb zenét alkotott, mint az előző epizód esetében. A korábbi, közkedvelt témákat (továbbfejlesztve) megtartotta, sőt, új témákat is írt! A Birodalmi induló (Imperial’s March) nevű track, mely Darth Vader témája lett, a filmben többször is visszaköszön, immár teljes pompájában s katonás stílusában. Ha visszatekintünk, akkor izgalmasnak találhatjuk a Vader-téma erősödését, mely már a Baljós árnyakban is megjelenik, s A Birodalom visszavágban teljesedik ki. Darth Sidious-témája is nagyobb teret kapott az előzmény trilógiában hallhatóhoz képest, de tetőfokát majd csak A Jedi visszatér film végén fogja elérni Darth Vader-témájával összefonódva (The Emperor’s Death), mely szerintem az egyik legjobb track az eddigi hat film történetében!
Érdekes viszont, hogy míg az előző részben többször is hallhattuk a jól ismert Star Wars-főtémát, addig ebben az epizódban ezt alig-alig használta a zeneszerző, mely szerintem bölcs döntés volt, ugyanis a történet alakulásával így előtérbe kerülhettek sötétebb, katonásabb jellegű témák is…
Az új zenei témák egyikét Yoda mester kapta, mely szintén az egyik kedvenc zeném az űrsaga-ból, s csak úgy, mint Lord Vader esetében, úgy a kis zöldfülű jedimester dallamait is felfedezhettük már az I. részben egy-két pillanatig, de az előzmény-trilógiában hangsúlyosabb szerepet csak A Klónok támadásában kapott először. A Hoth bolygón zajló csata is egy egészen új zenét szolgáltatott a Star Wars filmzene-univerzumnak, mely igazán fülbemászóra sikeredett, sőt, több számítógépes Csillagok háborúja játékban is helyet kapott (többed magával). Han Solo és Leia hercegnő zenéje kölcsönzi számunkra az album legérzelemdúsabb dallamait, mellyel a zeneszerző jól ellensúlyozza a Birodalmi induló harcias hangvételét.
- Main Title / The Ice Planet Hoth
- Han Solo and the Princess
- Yoda’s Theme
- Yoda and the Force
- The Clash of Lightsabers
- Rescue from Cloud City / Hyperspace
- Rebel Fleet / End Title
STAR WARS VI. rész: A jedi visszatér (John Williams, 1983)
A klasszikus trilógia záró akkordja sokkal bensőségesebbre vette a hangvételt, mint elődje. Lucas számos tervezetet is elvetett, így például: Han Solo nem halt meg a hatodik részben, és Luke sem állt át a Sötét oldalra. Ezzel szemben Darth Vader végül mégis csak egyesülhetett az Erővel, melyet azzal érdemelt ki, hogy megkönyörült saját fián, továbbá sült csirkét csinált az Uralkodóból. Így tehát egy sokkal családiasabb film kerekedett a történetből, mint azt az előzetes forgatókönyvek prognosztizálni engedték, s ez a változtatás a filmzenére is nagy hatással volt.
John Williams ismét visszanyúlt a korábbi két film alapjaihoz, s mikor már azt hitte volna az ember, hogy ezt a minőséget már nem lehet hova tovább fokozni, a jó öreg Williams végül igencsak rácáfolt erre! Több új témát is behozott, így például az Uralkodó is ekkor kapott igazi témát, de Jabba és az Ewokok is kiérdemelték saját dallamaikat. Mivel a filmben Luke és Leia testvéri szála is előtérbe került, így John Williams sem hagyhatta ezt szó, illetve zene nélkül. A korábban megszeretett Erő, Darth Vader és Yoda-témáit is többször hallhattuk a film során, ugyanakkor Vader zenéje talán több variációt kapott, mint bármelyik karakter, s ez mindenképp jót tett a film hangulatának.
Bár sok rajongó – hozzá teszem – joggal kérte számon George Lucast, hogy miért kellett belekontárkodnia az elkészült filmekbe (lásd: digitális Yoda; új hang effektek, módosított szövegkönyv; és a záró jelenet megváltoztatása), ugyanakkor a Star Wars-filmek atyjának mégis volt egy-két jó húzása: a filmzene kapcsán több, a filmbe nem illő zenét is kikukázott (pl. Lapti Nek, Yub Nub). Lucas kérésének eleget téve, John Williams megalkotta a Victory Celebration című zenét (ez az egyik személyes kedvencem), mely úgy hiszem, méltóképp zárja le a Star Wars első hat részét.
- Main Title: Approaching the Death Star / Tatooine Rendezvous
- Han Solo Returns
- The Emperor Arrives / The Death of Yoda / Obi-Wan’s Revelation
- Emperor’s Throne Room
- Shuttle Tydirium Approaches Endor
- Into the Trap
- Leia’s News / Light of the Force
- Brother and Sister / Father and Son / The Fleet Enters Hyperspace / Heroic Ewok
- The Emperor’s Death
- * Funeral Prye for a Jedi
- * Victory Celebration
STAR WARS VII. rész: Az ébredő Erő (John Williams, 2015)
Vessünk egy röpke pillantást az új epizódra is: Bíztam benne, hogy a VII. részhez is – a korábbiakhoz hasonlóan – maradandót alkotot majd a jó öreg Mr. Williams, s ez így is lett, bár sajnos végül nem neki ítélték az Oscar-díjat. A zenével nem is volt semmi gond, sőt! Egyrészt visszahozott néhány régi kedvenc dallamot (pl.: Finn’s Confession, Han and Leia), de új témákat is beleszőtt a filmzenébe. A személyes kedvencem Rey témája lett, szerintem az album egyik fénypontja. Dallamos, megvan benne a jellegzetes Star Wars-stílus is, és úgy gondolom, hogy a következő epizódokban talán még tovább fejleszti majd John Williams.
Vegyes érzelmek fognak el, ha a 7. részre gondolok, mert azért sok kívánni valót hagyott maga után. Bár a látvány gyönyörű volt, a visszatérő régi karaktereknek örültem, de a sztori rengeteg önismétléssel volt tele (a széria korábbi részeiből). Olyan érzésem volt, mintha J.J. Abrams túl sokat markolt volna… egyszerre akarta megszólítani az 1977-es, a ’90-es és a 2000-es évek korosztályait, de ezzel legfeljebb egy nosztalgikus estét szerzett nekünk. Mondjuk, a film sokkal sötétebb és ütemesebb lett, mint bármely korábbi epizódé, s ez a javára is vált, de én kicsit többet vártam tőle. Mondjuk, megjegyezném, hogy szerintem A Klónok támadása volt a széria mélypontja. Na, de vissza az új epizódhoz: egyes szürke karakterek szerepeltetése szerintem totálisan értelmetlen volt – lásd: Phasma kapitány -, míg másoké kvázi nevetséges (pl. Hux tábornok). Bár, a film számtalan kérdést hagyott maga után, s fogadtatása is igen vagyes volt nemzetközi sajtóban – sőt, a rajongók körein belül méginkább. Én nem látom olyan sötéten az új filmet, mint sok más rajongó, s minden hátrányára való tekintettel is kíváncsian várom a következő Star Wars-filmeket! Addig is, „az Erő legyen veletek, ifjú padawanok!” Most pedig, lássuk a filmzenéket.
*Apropó, felhívnám rá a figyelmeteket, hogy a VII. epizód végső előzetesének zenéje milyen jól sikerült!
- Rey’s theme
- Finn’s Confession
- Han and Leia
- Maz’s Counsel
- The Starkiller
- Torn Apart
- Snoke
- The ways of the Force
- Farewell and the Trip
- *Star Wars VII. – The Force Awakens (Final Trailer Music)
STAR WARS VIII. rész: Az utolsó jedik (John Williams, 2017)
John Williams filmzenéje nélkül elképzelhetetlen egy Star Wars-film. Már napokkal a premier előtt kerestem-kutattam az albumot a neten, hátha nyomára bukkanok. Szerencsére kivételesen nem találtam meg, mert volt egy-két apró utalás bizonyos karakterekre, helyszínekre, eseményekre, így mindezek rejtve maradtak előttem a premierig. Megfigyelhető, hogy az egyes trilógiáknak, de még maguknak, az egyes filmeknek is sajátos hangulatú, egyedi zenei témái vannak. Az ébredő Erőben számos zseniális témát hallhattunk, s reménykedtem, hogy ezeket némileg a mester tovább fejleszti, pl. kórusmű formájában (ld. Duel of the Fates). Ugyanakkor legnagyobb meglepetésemre ez nem így lett…
Bár egy-egy apró szösszenetnyi dallamot hallhattunk a korábbi trilógiákból is (pl.: Vader, Yoda, az Erő, és Leia-témái), de a VII. epizódban megismert fő-témákon kívül nem igazán születtek újabbak. Ne értsetek félre, nem szidom az albumot, mert külön is meghallgattam, és jó, élvezetes darab, de én ennél jóval többre számítottam. Bíztam benne, hogy talán, majd a IX. epizód zenéje erősebb, s egyben emlékezetesebb lesz.
- Ach-To Island
- Revisiting Snoke
- The Rebellion is Reborn
- Lesson One
- Canto Bight
- The Sacred Jedi Texts
- A New Alliance
STAR WARS IX. rész: Skywalker kora (John Williams, 2019)
A IX. epizód zenei albumáról egyértelműen Darth Sidious visszatérő témája volt a kedvencem, mindamellett, hogy Rey saját témája több kisebb-nagyobb változatban is szerepelt a filmben (az egyik kedvencem az edzése alatt, a másik az alábbi trackben hallható verziója), melyek szintén elnyerték tetszésemet. Persze, Darth Vader indulója is tiszteletét teszi, és Ben témája is számtalanszor felcsendül a mozi során. Amilyen Kylo Renegyszerű témája, olyannyira könnyen okoz dallamtapadást a néző fejében.
Köszönöm, hogy velem tartottál. Ha tetszett a cikk, egy megosztással segíthetsz, hogy másokhoz is eljuthasson. Hogy ne maradjatok le a legfrissebb cikkekről és hírekről, kövessétek figyelemmel a blog Facebook-oldalát!