„Egy Gyűrű mind fölött, Egy Gyűrű kegyetlen, Egy a sötétbe zár, bilincs az Egyetlen.”
Lassan húsz éve már, hogy bemutatták A Gyűrűk Ura-trilógia első részét a mozikban, de a rajongókat sem az évek múlása, sem pedig az évről-évre műsorra tűzött részek újranézése nem gátolja meg abban, hogy újraolvassák a könyveket, vagy épp filmmaratont tartsanak. Hosszú évek óta szerettem volna már egy-egy cikket készíteni a trilógia egyes részeinek, s most végre elérkezett az idő…
Igyekeztem annyi érdekességet összegyűjteni, amennyit csak lehet (a teljesség igénye nélkül), főként olyanokat, melyek ritkán kerülnek elő – rajongói körökben is. Jómagam is lelkes fanatikus vagyok, már egészen kis srác korom óta, így még inkább felvillanyoz a gondolat, hogy másokkal is megoszthatom ezeket a filmes ínyencségeket. Annyi érdekességet gyűjtöttem össze A Gyűrű Szövetsége c. filmhez, hogy ketté kellett osztanom a már megírt cikkemet. Gondolom, senkinek sem lesz ellenére egy újabb, kulisszák mögötti titkokat rejtő bejegyzés gyermekkorunk egyik kedvenc történetéről.
Ha esetleg további érdekességek is kíváncsiak vagytok A Gyűrűk Ura-trilógiával kapcsolatban, akkor ajánlom figyelmetekbe Brian Sibley: A Gyűrűk Ura – A filmtrilógia készítése (2001), valamint Chris Smith: A Gyűrűk Ura – Fegyverek és hadviselés Középföldén (2004) c. műveket, továbbá a rajongók körében nagy elismerésnek örvendő bővített, extra DVD kiadást is, melyen több órányi plusz tartalmat kaptunk J.R.R. Tolkien-világának készítéséről. Rajongóknak kihagyhatatlan lehetőség.
A Gyűrű Szövetségéhet készített első cikkemben több, mint 70 érdekességet találhattok! Ne feledjétek megnézni a kapcsolódó cikkeket, köztük is főleg, A Hobbit– és A Gyűrűk Ura-fillmeknek otthont adó Új-Zéland forgatási helyszíneit felölelő bejegyzést.
***
Ahogy az Egy Gyűrűre sóvárgó Bilbóról, úgy Frodóról is láthattunk volna jelenetet, milyen lett volna a hobbit, amennyiben megtartja magának a Gyűrűt. A rendkívül hatásos maszk és smink el is készült, de végül mégsem került bele a végső változatba.
Négy-öt helikopterrel több fordulót is meg kellett tenni, hogy a stábot az egyes forgatási helyekre szállíthassák. Nagyon körültekintőnek kellett lenni a helikopteres utazások kapcsán, ugyanis sosem lehetett pontosan előre kiszámolni, milyenek lesznek az időjárási körülmények. Viharban helikopter nélkül az egész stáb fent ragadt volna a hegyen, ahol a dúnföldi crebainok támadását forgatták. 10-15 perc volt feljutni az említett forgatási helyszínre helikopterrel… Ezt az utat Sean Bean gyalog tette meg, minden áldott nap, ugyanis irtózik a repüléstől! Amikor ezt a jelenetet forgatták, Sean azt mondta Viggo Mortensen-nek:
„Ha kell, úszok, gyalogolok, kúszok, de én fel nem ülök arra a helikopterre!”
Ki gondolta volna, hogy Szauron sisakjának alakját egy oszlásban lévő ló koponyájáról mintázták.
J.R.R. Tolkien egyszer válaszolt egy rajongói levélre, melyben arról kérdezték, mi történt volna, ha Gandalf megtartotta volna az Egy Gyűrűt? A szerző szerint, a Mágus viszonylag könnyedén legyőzhette volna a Sötét Urat a gyűrű segítségével, de végül még Szauronnál is rosszabb, gonoszabb lény vált volna belőle!
Sean Astin elárulta a bővített kiadás audiokommentárjában, hogy egy mágnest építettek Zsáklak padlójába a jelenet idejére, amikor Bilbó megválik a Gyűrűtől. A jelenet fantasztikus volt: a zene találó volt, a kamera beállítás szintén, és valóban olyan érzést kelt a nézőben a jelenet, mintha nem akarna egymástól megválni Bilbó és az Egy Gyűrű. Másrészt pedig, remekül választották meg a hanghatást, amikor leérkezik a Gyűrű a földre… mintha valóban éreznénk a súlyát.
Aragorn utolsó jelenetének felvételekor Viggo Mortensen egyik metszőfogából letört egy jókora darab. A színész annyira belemerült a munkába, hogy mindenképp végig akarta vinni a jelentet, csak ragassza vissza valahogy Peter Jackson a letört darabot. Persze, rendezőnk ezt nem hagyta annyiban, elvitték a Vándort egy fogorvoshoz, majd délután befejezhették a felvételt.
Mivel a forgatási ütemterv nagyon sürgette Peter Jackson-ékat, így az első filmben még nem Andy Serkis alakította Gollamot, hanem a Trufát alakító Dominic Monaghan! Ami azt illeti, nem is a már jól megszokott Szméagolt láthattuk, hanem, még egy korábbi tervezet szerint készült külsővel bukkant fel. Jackson egyszer viccelődve, a Star Wars-ra utalva azt mondta, hogy, ha valaha lesz rá módja, kiad egy Különleges Kiadást, melyben kijavítja a zavaró különbséget. Mellesleg, kezdetben még Andy-re is az alább látható gúnyát adták rá, s csak kicsivel a forgatások kezdetét követően döntöttek a motion capture-s ruha mellett, mellyel sokkal könnyebb (és pontosabb) volt már a munka.
Alan Lee és John Howe, A Gyűrűk Ura és A Hobbit-filmek látványvilágáért felelős zseni illusztrátorai cameo-szerepet kaptak a Kilenc emberkirály egyikeként a prológusban.
Elrond tanácsának jelenetét legalább öt napon keresztül vették fel. Ugyanis, a könyvben ez egy sokkalta hosszabb rész, mint amit végül a mozi- vagy akár a bővített változatban is láthattunk. Bizonyos dialógusokat és jelenteket többször is fel kellett venni, hogy az egyes karakterek szemszögéből láthassuk az adott jelenetet.
Zsáklakot először apró, doboz-méretű makettből építették meg, majd ember-méretben, de szükség volt egy harmadik díszletre is, Gandalf miatt (ez 33%-kal volt kisebb, mint a korábbi). Sőt, ezen felül egy normál-méretű hobbit-lakást is meg kellett építeni Matamatá-n, az eredeti forgatási helyszínen. Ez természetesen, a berendezési tárgyakra is vonatkozott, így mindenből két méret volt. Nagyon sok múlott a kamera beállításokon, melyeknek hála, nem volt mindig szükség dublőrök használatára (a normál-méretű emberek és a hobbitok közös jelenetének felvételekor).
A stúdióban megépített Zsáklaki jelenetek alkalmával, egy emelvényt építettek Gandalf (Ian McKellen) számára, míg Frodó a díszlet padlóján lépdelt. Elijah-nak plusz nehézséget okozott, hogy a Gandalffal közös utolsó Zsáklaki jelenetében (amikor arról beszélnek, ki tud a Gyűrű hollétéről), kék háttér előtt kellett felvennie a jelenetet, ami azzal járt, hogy úgy kellett mozognia és pakolásznia a semmiben, hogy az később hitelesnek tűnjön a vásznon. További érdekesség, hogy Sir Ian Holm (Bilbó) egyetlen jelenet erejéig sem forgatott a díszletben, csupán, a kék háttér előtt (ezt itt láthatjátok).
Sir Ian Holm (Zsákos Bilbó) egy ajándékot kapott a stábtól, amikor befejezte az első rész forgatását. Mivel nagyon tetszett neki a sminkes-maszkos végeredmény, amikor Bilbóból előtör a Gyűrű iránti megszállottság Völgyzugolyban, így a stáb egy vasba öntött arc-mást ajándékozott a színésznek az említett jelenetből. Egyébként, a valóban ijesztőre sikeredett jelenetet úgy érték el, hogy számítógépes munkálatok során egy gumibábu arcvonásait illesztették Ian Holm vonásaira.
„Ne lépj a mohára!” Már az első rész forgatásakor is rettentően ügyelnie ellett a több száz fős stábnak arra, hogy vigyázzanak az új-zélandi flóra épségére. Épp ezért, hol szőnyegeket, pokrócokat, később pedig egész sor fém lépcsőt építettek, hogy a természetvédelmi területeken óvják a növényzetet.
Az első filmhez rengeteg jelmezre volt szükség. Az csak egy dolog, hogy a színészeknek folyamatosan újabb és újabb ruhadarabokra volt szükségük, de a dublőröknek és a kaszkadőreiknek is saját szettel kellett rendelkeznie. Így pl. többek között: 64 Frodó, 34 Aragorn-jelmezre, és 132 utazó táskára volt szükség.
A Hobbitfalva közepén álló nagy fa koránt sem volt olyan terebélyes, mint amilyennek elképzelték, így plusz ágakat rögzítettek hozzá. Tíz ember egy héten át összesen 250.000 falevelet applikált fel a pót-ágakra. Az évek múltán a fát sajnos ki kellett vágni, de egy megszólalásig hasonló másolattal pótolták.
A Boromirt játszó Sean Bean aznap épp nem tartózkodott Új-Zélandon, amikor azt a jelenetet forgatták, amikor a Szövetség elhagyja Völgyzugolyt…
Amikor a négy hobbitot Zsizsik úr kergeti a termőföldjén, hőseink egy kisebb szakadékon át egy földes útra esnek. Nos, történt az egyik ilyen esés rögzítésekor, hogy Elijah Wood (Frodó) Dominic Monaghan (Trufa) arcába pukkantott egyet… Az egész stáb nagy röhögésben tört ki. Dominic egyébként szénanáthával küzdött a kukoricaföldön játszódó jelenet alatt, szóval, amúgy is jócskán rá járt a rúd… A srácok nevetését hallani: minden pénzt megér!
Köztudott, hogy a trilógia részeit egyszerre forgatták le. Mindez 18 hónapot, egészen pontosan 274 forgatási napot vett igénybe. A filmek alatt több stáb is forgatott, egymástól, akár több száz kilométerre is (lévén, hogy Új-Zéland mindkét szigetén zajlottak a munkálatok).
A Pinewood Stúdióhoz közel van egy reptér, szinte a szomszédságában. Így, a forgatások alatt mindig volt egy „szerencsés” ember, akinek az volt a feladat, hogy kimenjen, és leadja a drótot, hogy mikor szállt fel a repülő, ugyanis, a forgatás mindaddig szünetelt (a hangzavar miatt), amíg a repcsi el nem hagyta a földet.
Kétféleképpen vették fel a jelenetet, amikor Arwent üldözik a gyűrűlidércek. Egyszer valódi lovon, majd egy másik alkalommal megépítettek egy fél robot-lovat, melyet egy platós autóra szereltek fel. A színésznő arcába vágódó faágakat, pedig a stábtagok vagdosták Liv Tyler arcába a plató másik oldaláról.
Logisztika: nem csak a jelmezek, maszkok és kellékek megalkotása volt fontos, mindez csupán a jéghegy csúcsa a produkciós folyamatnak. Ugyanis gondoskodni kellett a stáb utaztatásáról, étkeztetéséről, meleg teáról és kávéról, sátrakat kellett felállítani arra az esetre, ha az időjárás közbeszólna (hát, közbe is szólt), ügyelni kellett a nap végére keletkezett szemét elszállításáról, mozgó wc-kről is, nem beszélve az egyes díszletelemek helyszínre történő szállításáról (helikopterrel vagy kamionokkal).
Tátva maradt a szám, amikor láttam, hogyan vették fel a jelenetet (itt láthatjátok!), amikor Gandalf Vasudvardba érkezik. Először egy sztoribord készült el a jelenethez, majd Ian McKellen lovagolt jelmezben a kiválasztott forgatási helyszínen, s közben, Vasudvardnak egy megépített makett részletét (mely a megszólalásig hasonlít a CGI-verzióhoz) tartották úgy a kamera látószögébe, hogy úgy tűnjön, az épület valóban ott áll. Zseniális.
Ugyan úgy, mint a későbbi filmek alkalmával, így A Gyűrű Szövetségé-hez is élethű maketteket építettek a forgatási munkálatok során: így például a Végzet hegyét, a Megyét és Vasudvardot, de még Vasudvard bányáit is, ahol az Uruk-hai orkok „születtek”.
Peter Jackson ízig-vérig együtt élt a film(ekk)el. Ha kellett, ő maga, mezítláb mutogatta el a színészeknek az elképzeléseit. Hihetetlen munkát végzett ezzel a trilógiával a kezdeti kivitelezéstől, a hosszú forgatási hónapok viszontagságain át, egészen az utómunkálatokig. Szinte minden Peter jóváhagyásától függött, a rendező rengeteg memót készített vagy készíttetett magának a stábtagokkal. A stáb készített is egy matricát, melyen ez a felirt állt: „J. jóváhagyta!” – ezt ragasztották arra, amire a rendező rábólintott. Ezek lehettek nagyobb újragondolások, vagy egészen apró változtatások – mint pl., amikor nem tetszett neki Boromir utazó táskája, és kérte, hogy a jelmezesek készítsenek alternatívákat, mivel szükség lesz rá a következő két-három napban. Jackson a stábtagok elmondása alapján kemény és következetes volt velük, de egyúttal mindig barátságos is, sokat nevettek és adott a véleményükre is. Sosem felejtem el a jelenetet, amikor a rendező játszotta el Zsákos Bilbó szerepét a szülinapi ünnepség estéjén, Gandalf társaságában (még az ötletelés és kivitelezés idején). Ezt a videót látnod KELL!
A négy hobbitot helyettesítő törpe (a továbbiakban: mini)- vagy épp gyermek-dublőrök speciális maszkot kaptak a forgatás idejére, hogy minél jobban hasonlítsanak az eredeti színészek arcvonásai a távoli felvételeken is. A maszkok belsejébe apró, elektromos rendszer volt építve, mely a szerint mozgott, ahogyan az eredeti szereplők mimikája során az arc mozgott.
A műhó egy része rizs-alapú termék volt. Stúdióban vették fel azt a jelentet, amikor Szarumán a Szövetség tagjaira akarja omlasztani a hegyet, míg az eredeti helyszínen vették fel azt, amikor Frodóék a Caradhras-on kelnek át.
Több hanghatást (pl. amikor Móriában Pippin miatt leesik a halott törp holtteste a kútba, és közben csörömpöl a lánc) egy hosszú, földalatti folyosóban vettek fel: egy hatalmas láncot húztak végig a lépcsőn és a folyosón; valamint egy pet-palackot engedtek le a lépcsőn a kívánt hanghatás eléréséért. Épp úgy, mint amikor a távolból hallatszik a barlangi troll ordítása – ehhez levittek egy hangszórót az alagútba és már mehetett is a móka. A troll hangját egyénként rozmár, tigris és ló hangjának keverékéből hozták létre.
Itt láthattok egy érdekes videórészletet a Balrog tervezéséről. Építettek egy majdnem ember nagyságú, aprólékosan kidolgozott makettet is, hogy a motion capture-technika segítségével a legapróbb bőrredő is jól látszódjon a vásznon. Összesen 14.000 pikkelylemezkéből állították össze a Balrog bőrfelületét – micsoda aprólékos munkafolyamat lehetett (ez is).
Sean Astin (Samu) az Anduin-folyónál játszódó utolsó jelenetekor belelépett valamibe a vízben, melynek következtében kórházba kellett szállítani és össze kellett varrni a talpát. További érdekesség, hogy Sean-nak nem is kellett víz alá merülnie abban a jelenetben, amikor Frodó kimenti az Anduinból – mindez, csupán számítógépes munka eredménye.
Mória orkjainak láncingeit 30.000 karikából készítették el, melyeken öt hónapon át, éjt nappallá téve dolgoztak. 10 km hosszúságú lenne, ha egymás után fűznénk az összes láncszemet. A három filmhez a 3,5 év alatt, mintegy 12,5 millió láncszemet vágott le fekete aluminium csövekből, egy erre a feladatra készített gépezet. Ezekből készítette két szerencsés úriember a láncingeket a forgatásra. Külön kellett ügyelniük a gyártási folyamat során, nehogy belenyomódjon az ujjlenyomatuk a láncszemekbe
A Móriában játszódó Khazad-dum jelenethez Howard Shore (A Gyűrűk Urával Oscar-díjat nyert zeneszerző) külön szöveget íratott, majd azt lefordíttatta törp nyelvre. Még a Maori férfikórust is leszerződtették a drámai hangzás elérésének érdekében, így az amúgy is kimagasló teljesítményt és minőséget nyújtó zenekar még ütősebb lett általuk.
Az alkotói folyamat a hosszas szervezés, kerekasztal beszélgetések, a szerződések megkötése, szereplőválogatások, producerek keresése, valamint forgatási helyszínek felkutatása és az olvasópróbák után sem volt sétagalopp. A képregényszerű sztoribordokhoz hangfelmondásos megoldást választottak Peter Jackson-ék. A rendező meghívta a főszereplőket az otthonába és bemutatta nekik a rajzolt vázlatot, melynek segítségével a színészek már tudták, mire gondol Jackson, mit szeretne megvalósítani a vásznon. Ezután elkészítették az egyes ikonikus forgatási helyszíneket kisebb papír, majd nagyobb, realisztikus makett formájában is, ezt követően jöhetett a helyszíni (vagy a stúdiós) forgatás, végül pedig, az utómunkálat (mely szintén óriási munka volt).
Kezdetben nem Viggo Mortensen játszotta volna Aragornt. Az Új-Zélandon született Russel Crowe, de még Daniel Day-Lewis is esélyes volt a szerepre. Aztán Stuart Townsend-el már fel is vettek négy napi jelenetet, amikor Peter Jackson-ék belátták, a férfi játéka nem működik igazán a vásznon, illetve, hogy egy nálánál idősebb színészre volna szükségük. Így felhívták Viggo-t, Jackson pedig tisztában volt vele, hogy ez egy igen fontos telefonbeszélgetés lesz, ugyanis nem nélkülözhetik sokáig a forgatásról Aragorn karakterét. A színész elmesélte a felkérést tizenkét éves fiának, Henry-nek, aki (már olvasta a könyveket és) természetesen bátorította édesapját, hogy bólintson rá a szerepre. Mortensen másnap már Új-Zéland felé tartott egy repülővel, a többi pedig már filmtörténelem.
Mintegy 3.000 ember dolgozott A Gyűrű Szövetségén.
A barlangi trollt úgy alkották meg, hogy a bőrét látva a néző számára nyilvánvaló legyen: a medvékhez hasonlóan téli álmot alszik, ezért a hasán lágy a szövet, míg a hátán kemény, mint az elefántoké. A beszakadt, benőtt körmei földdel teliek és piszkosak, utalva arra, hogy Mória bányáiban bányászatra is használták őket.
Peter Jackson ötlete volt, hogy Legolas egy tünde könnyedségével ugorjon fel a barlangi troll tarkójára és nyilazza le. A vizuális effektusokért felelős csapat kezdetben kételkedett az ötlet sikerességében, de végül belátták: kár volt. További érdekesség, hogy Balin sírboltját Móriában csupán CGI-technológiával készítették el, a stáb kék háttér előtt forgatott.
Egy éven át fejlesztették a hobbitlábakat: összesen 1.800 db. hobbit tappancsot készítettek a négy hobbit számára. A műanyag lábakat gyakran kellett cserélni a forgatások során, mivel hő és nedvesség hatására könnyen deformálódtak, vagy leváltak a színész lábáról. A gumiláb felragasztása után következett a műanyag megfestése, majd a szőrszálak felragasztása.
A hobbitfülek szintén sok törődést igényeltek: a négy hobbit minden reggel öt órakor kelt, hogy elkészüljenek a sminkkel, műanyaglábaikkal és műanyagfüleikkel a forgatásra.
Sir Ian McKellen (Gandalf) amúgy is egy nagyobbacska orral rendelkezik, de a film kedvéért egy kicsit még nagyobb orrot kapott.
Szegény, John Rhys-Davies… Senki sem szenvedett nála jobban a sminkjétől és maszkjától, mint a Gimlit alakító színész. John térlátása jelentősen lecsökkent a maszktól, saját bőre (a szeme és száját kivéve) pedig, szinte alig látszott ki a rengeteg mű-bőrtől, szakálltól és hajtól. S, ha még ez nem lett volna elég, sokáig allergiás reakciót váltott ki mindez a bőrén. 4,5 órán át tartott az átalakulása… minden nap.
Elképesztő, hogy milyen aprólékossággal és odafigyeléssel dolgoztak a WETA Workshop dolgozói. Arra is ügyeltek, hogy még a móriai orkok kesztyűinek ujjain is látszódjanak a fekete beszéd egyes szavai.
A forgatások után, a nap végén a Szövetség tagjai (és sokszor a gyűrűlidérceket játszó színészek is) rend szerint az új-zélandi tengerparton szörföztek. Egy alkalommal Viggo Mortensen arca úgy megsérült, hogy még a sminkesek sem tudták helyre hozni, így a rendező úgy döntött, hogy egyes Móriai jeleneteken csupán Viggo egyik arcát vette a kamera.
Mintegy 10.000 nyílvesszőt készítettek a trilógia forgatásához.
Összesen 19.000 jelmez készült el a trilógiához. Negyvenen dolgoztak éveken át a ruhákon, az ötleteken és végül az elkészítésükön is.
A főszereplő karaktereknek 40 jelmezt kellett készíteni, fejenként: 10 jelmez kellet egy-egy színésznek, 10 a dublőrjének, 10 a karakter mini színészének, és végül 10 a mini kaszkadőrök számára. És ebben még nem voltak benne az egyes karakterek különféle jelmezei, mert pl. Pippinnek is volt kényelmes, hobbit ruhája, míg később tünde köpeny, majd gondori öltözéket is kapott; vagy vegyük példának Szürke Gandalfot, aki nem is volt olyan sokáig „szürke”… Ha már itt tartunk, a Pajkos Póni fogadóban látható emberek sem voltak kifejezetten nagy méretű színészek, csupán az történt, hogy ügyesen játszottak a kellékesek, ill. a díszlettervezők a pót-kezek és jelmezek méreteivel.
A jelmezek tervezésekor Alan Lee és John Howe könyvillusztrátorok munkáiból indultak ki. Mindkét művész zseniális munkát végzett A Hobbit és A Gyűrűk Ura-filmek kapcsán. A hobbitok ruháját a 18. századi, angol öltözködési stílusból merítették. Frodó kosztümét a többi hobbitétól eltérőnek, sokkalta díszesebbnek tervezték.
Aragorn (valódi acél!) kardját Viggo mindig, mindenhová magával vitte. Egyszer, még egy ebédlőbe is, ahol kitette az asztalra, de természetesen az utcán is megbámulták az emberek – rosszabb esetben pedig, a rendőrök állították meg egy kérdés erejéig. Viggo Mortensen saját maga csinálta meg az összes rizikós, nehezebb, vagy akár veszélyes jeleneteit is, így egyáltalán nem volt szüksége kaszkadőrre.
Amikor Lurtz a végső csatában Aragorn felé hajítja a combjából kihúzott tőrt, eredetileg nem a valódit, hanem a műanyag másolatot dobta volna el a színész… Szerencsére Viggo Mortensen valóban ügyesen bánt a karddal, így könnyedén elütötte a tőrt. (A videón a 30.mp-től érdemes figyelni!)
Elijah Wood (Frodó) bárhol, bármikor képes volt elaludni a forgatási szünetekben – még az ágyán lévő hatalmas ruhakupac közepén is.
Viggo Mortensen a forgatási szünetekben gyakran horgászott. magánéletben szereti kiélni művészi hajlamait, a forgatások során pedig rengeteget fényképezett. A sminkszoba azon része, ahol Viggo-val foglalkoztak, már az első forgatási naptól kezdve tele volt saját személyes, és forgatási képeivel. Annyira tetszett a színésznek a jelmeze, hogy ha szükség volt rá, saját maga javította, foltozgatta meg a forgatási szünetekben.
Ki a legnagyobb Gyűrűk Ura-fan? Christopher Lee (Szarumán) minden évben egyszer elolvasta A Gyűrűk Ura-trilógiát! Lee-t érte az egész stábból az a szerencse, hogy egyszer még magával, J.R.R. Tolkien professzorral is találkozhatott. A színész gyakran adott tippeket, tanácsokat az egyes lények kinézetét illetően. Annyira szerette a történetet, hogy tűkön ülve várta, mikor filmesíti meg valaki a történetet, hogy szerepelhessen benne.
Sean Astin mini-dublőre egy indiai származású színész volt, igen csak nagy akcentussal. A két színész rengeteget sakkozott együtt a forgatások szüneteiben, bár Sean-t rend szerint elgatyázta aprócska dublőre. (Az alábbi képen Sean Astin és Elijah Wood szórakozik a forgatási szünetben.)
Gandalf (Sir Ian McKellen) véletlenül verte be a fejét a gerendába. A rendezőnek tetszett a jelenet aktualitása, így végül benne is hagyták a filmben. Egyébként, a színész elmondása szerint, jobban élvezte azokat a jeleneteket, amikor Szürke Gandalf lehetett, mint amikor Fehér.
Új-Zéland rengeteg, szebbnél-szebb erdővel büszkélkedhet. Peter Jacksonék egy nap épp azt a forgatási helyszínt keresték, amikor a hobbitok először találkoznak a gyűrűlidérccel. Arra jutottak, hogy miért utazzanak át a déli szigetre, amikor a stúdiótól öt perc autóútra is található a Victoria erdő, a város szívében, mely tökéletesen megfelel a jelenet leforgatására. Ez volt az első forgatási nap a trilógia történetében, 1999. október 11-et írtunk ekkor.
A Bree-ben látható összes jelenetet egyetlen éjszaka leforgása alatt vették fel, mégpedig, egy katonai bázison!
Hat órán át gyakoroltak kardforgatást a négy hobbitot alakító színésszel a Széltetős jelenet felvétele előtt. Ez volt Viggo Mortensen első forgatási napja is egyben.
Jane Abbott volt Liv Tyler (Arwen) dublőrje a lovas üldözés forgatásakor. Liv Tyler-el öt napon át vették fel azokat a jeleneteket, amikor egy teherautó platójára szerelt műlovon „lovagol” és menekülés közben harcol a gyűrűlidércekkel. A forgatások végeztével Viggo Mortensen megvásárolta a lovat, mellyel a dublőr dolgozott, s Jane Abbott-nak ajándékozta.
Hogy természetesnek hasson a vásznon, Peter Jacksonék a Völgyzugoly-jelenetek díszleteinek egy részét valódi erdőben építették meg, így lett csodálatos és magával ragadó a film. A belső (stúdióbeli) jelenetek forgatásakor pedig, igyekeztek minél élethűbben visszaadni a valódi környezetet.
A Mória bejáratát övező tavas jelentet egy mesterségesen elárasztott parkolóban vették fel. A színészek szerint, ez volt a forgatások alatt (talán) a leghidegebb éjszaka – ezt természetesen csak tovább nehezítette, hogy mindezt csurom vizes ruhában vették fel.
A Caras Ghaladon tündebirodalomban játszódó jeleneteket belső, stúdiófelvételeknek köszönhetjük. Sajnos, a stúdió azon részében nem volt klímaberendezés, ahol a munkálatok zajlottak, így – a stábtagok elmondása alapján – irtózatos meleg volt, melyet hatalmas légkeverőgépekkel próbáltak ellensúlyozni.
Lothlórien hatalmas fái gumiból készültek, s a belső felvételek után miszlikre aprították az 5-6 méter magasra megépített díszleteket.
Hogy Galadriel úrnő külseje a könyvbéli jellemzéséhez leginkább hű legyen, a Caras Ghaladon lépcsőin a Szövetség megmaradt tagjai elé érve, jól látszanak szemeiben a fények. Érdekesség, hogy ezt a megannyi kis fényt karácsonyi díszek sokaságának tükröződésével érték el. Erre azért volt szükség, mivel azt szerették volna, ha Galadriel tekintete különbözne minden más karakterétől. Cate Blanchett-el mindössze egy hónapon át forgattak az első részhez.
Orlando Bloom és a mini-Gimlit játszó dublőr csónakja épp a legmélyebb folyómedernél süllyedt el (annál a snittnél, amikor a Szövetség tagjai megpillantják az Argonath-t). Orlando természetesen azonnal kihúzta a nehéz jelmezektől hamar elmerülő kollégáját.
Ha tetszett a cikk, iratkozz fel a blog csatornáira!
Köszönöm, ha megosztod a bejegyzést ismerőseiddel a Facebookon, így még több emberhez eljuthatnak ezek a lenyűgöző filmes kulisszatitkok, kritikák és érdekességek!
via: IMDb, Pinterest: HSK – Middle Earth, wetaworkshop.com, fantasiadomain.