Napjaink egyik legnézettebb, s legvitatottabb sorozata minden kétséget kizáróan az Amazon hatalmas nézettséget elkönyvelő produkciója, A Gyűrűk Ura: A Hatalom Gyűrűi. A mostani bejegyzésben nem a Tolkien-i alapművektől való eltérésekről lesz szó (annak egy külön cikket lenne érdemes szentelni), ám a témában mindenképpen fel akarom hívni figyelmeteket egy hiánypótló felületre. A Magyar Tolkien Társaság oldaláról volna szó, ahol online előadások keretén belül nyílt alkalmam nyomon követni a sorozat és a J.R.R. Tolkien által írt lenyűgöző alapművek közti kapcsolatot. Jól tudjátok rólam, hogy szívem csücske a tolkieni világ, s ezért már több cikket is írtam A Gyűrűk Ura filmes univerzumáról (ezeket lejjebb megtaláljátok). Még két dolgot azonban mindenképpen el akartam készíteni a témában: A király visszatér kulisszatitkait boncolgató 2. cikkemet, illetve egy olyan három részes cikksorozatot, mely a Peter Jackson rendezésében készült trilógia filmzenéjét veszi górcső alá… Ezeket el is fogom készíteni, ám most úgy alakult, hogy időközben belecsöppentem A Hatalom Gyűrűi c. sorozatba – és annak zenei világába –, mely olyannyira magával ragadott, hogy mindenképpen bele akartam ásni magamat a zene készítésének folyamatába. És, ha már megtudtam egy rakás érdekességet a sorozat filmzenéjéről, akkor miért ne osztanám meg Veletek is?
- Meglepő érdekesség rejtőzik A Gyűrűk Ura: A Hatalom Gyűrűi filmzene albumán
- Új-Zéland: ismerd meg A Gyűrűk Ura és A Hobbit forgatási helyszíneit
- A Gyűrűk Ura: A Gyűrű Szövetsége – 70 érdekesség a forgatásról
- A Gyűrűk Ura: A Gyűrű Szövetsége– 50 érdekesség a forgatásról
- A Gyűrűk Ura: A két torony– 70 érdekesség a forgatásról
- A Gyűrűk Ura: A két torony – 40 érdekesség a forgatásról
- A Gyűrűk Ura: A király visszatér– 70 érdekesség a forgatásról
„Apa, ez a zene teljesen olyan, mint a tiéd!”
„Zenekart vezényelni az életem egyik legnagyobb öröme.”
Beart, mint a sorozat zeneszerzőjét hivatalosan a San Diegó-i Comic-Conon jelentették be, ahol – 6.500! – rajongó előtt vezényelte a zenekart, így a fanok először hallhatták a sorozat zenéjét (a Nolwa Mahtar, Galadriel, Sauron, The Stranger c. trackeket). Fantasztikus pillanat volt Bear McCreary számára, ugyanis kerek egy évnyi titkolózás, készülődés és várakozást követően végre ízelítőt adhatott a rajongóknak munkája gyümölcséből. Az eseményre egy másik nagy Tolkien-fan, Stephen Colbert konferálta fel a zenészt. Augusztus elején megtartották a sorozat világpremierjét Los Angelesben (az első két részt vetítették le). Bear végig vonulhatott feleségével a vörösszőnyegen, miközben a rajongók extatikus érdeklődése folyamatosan ámulatba ejtette. Még ugyanebben a hónapban Bear felkérést kapott az Amazontól, hogy egy, a British Múzeumban tartandó gálaeseményen is lépjen fel, ám ezúttal a híres London Voices is betársult hozzájuk. Itt alkalma nyílt találkozni John Rhys-Davies színésszel (Gimli), továbbá több színésszel is a sorozatból, valamint azzal a John Howe-al, akit (Alan Lee-vel együtt) a legkitűnőbb Tolkien-illusztrátorként ismerhettünk meg (lásd: A Gyűrűk Ura-trilógia és a Tolkien-könyvek kapcsán).
Úgy gondolom, nem túlzás azt állítani, hogy (gyönyörű látványvilága mellett) A Hatalom Gyűrűi 1. évadának egyik legnagyobb erénye a filmzene! Az album szép számmal ellátott zenéi telis-tele vannak kórusos betétekkel (hol a férfi, hol pedig a női kórus a domináns), szép számmal hallani vonósokat, rézfúvósokat, és egzotikus hangszereket is. (A cikkben majd az alap filmzenealbumról említem meg a zenéket.)
Íme az epizódonkénti (bővített) filmzenealbumok track-listája.
„Most már a Szövetség tagja voltam.”
„Az igazat megvallva, egy álmom vált valóra azzal, hogy zenét szerezhettem A Gyűrűk Urához. Minden zenei pillanatát magaménak akartam tudni. Ez volt számomra… a ‘drágaság’.”
Númenor témája ugyanakkor bizonyos tekintetben épp, hogy az ellenkezőjeként működik, mint Nori és a Megye témái. Ugyanis Númenor a saját idejében az emberi civilizáció csúcsán állt minden tekintetben – ezt remekül szemléltetik a sorozat látványvilága, díszletei és jelmezei által. Épp ezért szükséges volt, hogy a birodalom saját zenéje is erőt, magabiztosságot és dicsőséget sugározzon magából. Felvetették Bear számára a kérdést, hogy használná-e a Gondor-témát, amikor a númenori eseményeket látjuk, de válasza hasonló volt, mint Noriék esetében. Mivel több ezer év telik el a két esemény között, így helytelen lenne elővenni Shore zenéjét az eseményláncolat fényében. Númenor témája annyira különbözik Gondorétól, és korban is oly távol állnak egymástól, hogy kronológiailag helytelen lenne a Gondor-témát felhasználói. Itt Bear egy szemléletes hasonlattal él, mégpedig, hogy valós történelmünkben is sokszor csak következtetni tudunk egyes kihalt civilizációk beszélt nyelveire, így helyénvaló, hogy A Gyűrűk Urában már „nem emlékeznek” a númenori zenére.
A zeneszerző az egész másodkornak ősi hangzást kívánt kölcsönözni, mely elüt a harmadkorban játszódó események zenéitől, ugyanakkor egy hangyányit mégis ott rejlik a háttérben. Ezt a rejtett utalást sokszor a látványvilággal is szépen szemléltetik (akár az Argonath, és a sorozatbeli hatalmas szobrok párhuzamba állításakor). Örmény dudukot (fa fúvós hangszer), török yayli tamburt, és keretes dobot használtak Númenor témájának megalkotásakor. A fülbemászó dallam több trackben is visszaköszön (Into Númenor, White Leaves, Sailing into the Dawn), s az alábbi a legkitűnőbb példája:
A „meteorember” (az égből lezuhant istar) zenéjének alapját a Bal-szigetéről ismert gamelánok (ütős) gong-zenéje ihlette. E különös, talán kicsit a sorozat jellegétől eltérő hangszer választását a zeneszerző azzal indokolta, hogy remekül passzol az idegenhez, akiről az évad nagy részében szinte semmit sem tudni. A rejtélyes alak zenéje több helyen is felbukkan az évad során, pl. a The Mystics, Nobody Goes Off Trail, és a Wise One darabokban. Sőt, a zeneszerző kifejezett kérése volt az Amazon felé, hogy ezt a darabot tegyék bele az első előzetesbe (pont a fenti okból kifolyólag, így a nézők még nem fogják tudni sehová-, és senkihez sem kötni).
Érdekes, de Bear McCreary már a sorozat háromnegyedénél arról beszélt, hogy nem csak, hogy fejben megvan már neki az Egy Gyűrű sorozatbeli témája, de már többször mi magunk is hallhattuk a műsorban (három ízben kapásból az első részben), pl. a Perilous Whisperings, és a True Creation Requires Sacrifice-ben. Azóta már véget ért az első évad, így már világos, hogy az alábbi Where the Shadows Lie c. track, ill. annak instrumentális változata a befutó. A nyolcadik epizód legvégén hallható éneket Fiona Applenak köszönhetjük, s ebben hangzik el az Egy Gyűrű verse, melyet először A Gyűrű Szövetségében olvashattunk. Nekem tetszik ez a fajta interpretációja a versnek, kicsit A két torony betétdalát (Long Ways to Go Yet, Emiliana Torrini előadásában) juttatja eszembe stílusát illetően, bár ez egyáltalán nem baj. Beart ismerve, a későbbiekben talán további remek változatokat is hallhatunk az alábbi szerzeményből, mondjuk tünde kórusmű formájában.
Míg a Harmadkorban játszódó filmekben a törpök zenéje – történelemük alakulása miatt – leginkább komor és szomorú, addig a sorozatban (lévén, hogy még a Másodkorban járunk) ennek ellenkezője. A zeneszerző célja az volt, hogy III. Durin uralta fenséges és virágzó Khazad-dûm méltóságteljes és dicső hangzást nyerjen, melyet a robosztus hangzással bíró férfi kórus, valamint a kalapácsok okozta zörejek (ezt Howard Shore is előszeretettel alkalmazta annak idején) erősítenek meg a Khazad-dûm, a Durin IV, a The Secrets of the Mountain, az In the Mines c. zeneszámokban.
Disa az egyik kedvelt karakteremmé nőtte ki magát az évadban. Az őt alaktó Sophia Nomvete-nek köszönhetjük a sorozat egyik legemlékezetesebb zenei jelenetét (A Plea to the Rocks). Az egész track-et áthatja a fájdalom. A zene két részre osztható, a szám első fele számomra felér egy gyászmise hangulatával (pozitív értelemben), míg a második fele nálam libabőrrel jár, ahányszor csak meghallgatom. Sophia hangja telitalálat volt ehhez a zenéhez.
Az egyik személyes kedvencem az albumról a The Mystics, melyet Szauron követőinek zenéjekénk ismerhettünk meg. A suttogó, szótagoló kórus különleges hangulatot kölcsönöz a három figura jelenteinek. Ha jól hallom a szöveget, mintha (részben) azt mondogatnák, hogy Ilúvatar. Amikor először figyeltem fel erre, még több teória kezdett cikázott a fejemben arról, hogy kik lehetnek ezek az alakok. Igyekszem majd még utánaolvasni, hogy az albumon hallható szövegeknek mi a jelentésük.
A sorozat első évadában hallhatunk olyan zenéket is, melyek már most elővetítik az általuk képviselt karakterek jövőjét A Gyűrűk Ura-saga történetében. Ilyen például Elrond, valamint Elendil és Isildur-témája. Kíváncsian várom, hogy e témák miként fognak változni a sorozat előrehaladtával, s miképp hallhatjuk őket majd Az Emberek és Tündék Utolsó Szövetsége jeleneteinél. Bear célja az volt, hogy e karaktereket erős zenei témákkal ruházza fel, melyeket a néző könnyedén felismer – akár pár hangot követően. Elendil és Isildur zenéje felbukkan pl. a The Veil of Smoke, Sailing into the Dawn, és a Cavalry c. zenékben.
Galadriel témája a sorozat egyik legközkedveltebb, és talán legtöbbször hallható darabja. Már a sorozat bemutatója előtt közreadtak párat McCreary szerzeményei közül (pl. Szauron és Galadriel saját zenéje is ilyen volt), írtam is egy rövidke cikket Galadriel zenéje kapcsán. Szó se róla, a tündének szánt muzsika valóban fülbemászó darab lett, a vadászkürtök erőt sugároznak, míg a kórus a track elején lágyan indít, a végéhez közeledve ráerősít a zenekarral, és magasztos témát kölcsönöz a sorozat „harcos” karakterének. A téma több másik trackben visszaköszön, pl.: In the Beginning, The Boat, Sundering Seas, Cavalry, True Creation Requires Sacrifice, The Veil of Smoke és a White Leaves-ben… Érdekesség, hogy utóbbi darabban több karakter témája is hallható (lásd: Galadriel, Elendil és Isildur, Númenor).
Itt érdemes egy másik olyan témát is megemlíteni, mely Galadrielhez fűződik. A Scherzo for Violin and Sword érzelmes, mégis nagyon könnyed a hegedűnek, és pörgős tempójának köszönhetően. Egy olyan aspektusát ragadja meg a karakternek, melyet ritkán láthattunk a sorozat első évadában, mivel leginkább a szomorúság, a bánat és a gyötrődés rajzolódik ki Galadriel személyében.
Mordor és az orkok, valamint Szauron és Halbrand-témái szorosan összekapcsolódnak az első évad folyamán. Az orkok zenei témájának kiötlésekor McCreary (egyebek mellett) az azték halálsípot használta fel, mely olyan hangzást kelt, mintha egy hatalmas tömeg közelítene felénk a csatában. Zseniális ötlet, hogy Bear felhasználta a filmzenéhez ezt az extravagáns sípot! A történészek szerint, az azték harcosok több százan használhattak egyszerre ilyen állatcsontból készült „hangszereket” a csatákat megelőzően, hogy ezek által megrettentsék az ellenséget (állat és emberbőrt is használtak e célból). Az orkok menetelése alatt hallható Nampat c. zene kiválóan reprezentálja a gonosz erőit. Nem hittem, hogy Howard Shore zseniális ork-témáit követően is részünk lesz hasonlóban.
Szauron témája a férfi torokhangoktól, valamint a vonósok, rézfúvósok és dobok együttes rohamától válik kellően fenyegetővé. Nagyon vártam, hogy kellően robosztus témát kapjon a sorozat fő gonosztevője, szerintem remek lett (és felbukkant a The Broken Line c. trackben is). Vajon, hová tud még fejlődni ez a zene a jövőben? Halbrand zenéje hangzásában nagyon sejtelmes (több darabban is felbukkan, pl.: For the Southlands, Perilous Whisperings), és rettentően jól működik együtt Szauron zenéjével a sorozat első évadának végén.
A Water and Flame kicsit egyik témához sem kapcsolódik az albumon, de ezt nem negatívumként említem. Sőt, a maga nemében egyedülálló, ugyanis ismerve a zene alatt játszódó jelenetet – amikor kitör az Orodruin – szó szerint megelevenedik előttünk.
Arondir és Bronwyn. Bár számomra Bronwyn karaktere nem túl szimpatikus, sokkal inkább zavaró, ettől függetlenül a zeneszerző kettejük témájával sem lőtt mellé, szívesen hallgatom újra.
Minden nagyobb földrajzi tájegységnek saját témát szerzett McCreary: Valinor a tündéknek, Khazad-dûm a törpöknek, For the Southlands a déli embereknek, Númenor értelemszerűen a númenori emberek számára, a Hartfoot Life a gyaplábúak számára, és Nampat az orkoknak. Akad egy zene, melyet szerintem méltán nevezhetünk az album egyik legerősebb és legjobb darabjának, ez pedig nem más, mint a Nolwa Mahtar c. track, mely a hatodik rész végén hallható.
***
Ami engem illet, nálam olyannyira betalált Bearnek A Hatalom Gyűrűi ez írt zenéje, hogy a premier óta állandó dallamtapadásban élek! És ez nagyon jó érzés… 🙂
De tényleg, őszintén nem hittem, hogy ilyen jól sikerül a széria zenéje, még csak remélni sem mertem, erre tessék. Örök hála érte Bearnek, és kívánom, hogy ő legyen hű társunk a sorozat lezárásáig vezető hosszú útunkon.
Köszönöm, hogy velem tartották! Ha van kedvetek, írjátok meg, hogy Nektek mi a véleményetek a sorozatról és persze, a zenéjéről is (akár itt a cikk alatt, vagy Facebookon).
„Már várom, hogy veletek töltsem a következő pár évet az életemből, amint együtt útra kelünk A Gyűrűk Ura: A Hatalom Gyűrűivel.”
/ Bear McCreary
Ha tetszett a cikk, iratkozz fel blog csatornáira!
Köszönöm, ha megosztod a bejegyzést ismerőseiddel Facebookon és más közösségi média platformokon, mert ezáltal még több emberhez eljuthatnak ezek a lenyűgöző filmes kulisszatitkok, kritikák, filmzenék és érdekességek!
via: Bear McCreary, imdb.