Franco Zeffirelli 1977-es filmklasszikusa, a Názáreti Jézus valóban egyedülálló a maga nemében. Nem csak a produkció tekintélyes játékideje miatt, vagy a benne felvonultatott világsztárok névsora láttán, hanem a rendkívüli alaposság és elszántság miatt is, mely az alkotás minden egyes percén érezhető a néző számára. Húsvét alkalmából szerettem volna egy aktuális cikkel érkezni, tavaly ez a Mel Gibson-féle A Passió című film volt, akkor 20 forgatási kulisszatitkot hoztam Nektek. Ezúttal viszont, jóval több kulisszák mögötti érdekességgel készültem.
Emlékszem, hogy gyerekkoromban sokszor láttuk a filmet, és már akkor is lenyűgözött. A történet (számomra különösen is fontos ez a téma), a színészi játék, és természetesen a filmzene is megfogott. Egyszer mindenkinek ajánlom, hogy nézze meg, tényleg érdemes rászánni az időt. S, hogy mivel találkozhattok ebben a bejegyzésben? Több tucatnyi forgatási érdekességet, interjúkat és fotókat, filmzenéket ismerhettek meg az egyik – méltán – híres Zeffirelli-produkcióról. Jó olvasást kívánok!
A témához kapcsolódó cikkek:
- 20 érdekesség A Passióról (2004)
- Mária Magdolna személye A Da Vinci-kódban és az evangéliumokban (tudományos munka)
- A két legjobban sikerült Jézus-film
- Karácsonyra hangolódva: Miért nézzük meg újra és újra kedvenc filmjeinket?
- Reprodukciós etikai kérdések anti-utópisztikus filmekben I. – II. rész (tudományos munka)
***
Franco Zeffirelli (1923-2019, a képen jobbra látható) nevéhez számos híres, és sikeres alkotás kötődik. Ilyen volt például, A makrancos hölgy (1967), a 1968-as Rómeó és Júlia, a Napfivér, Holdnővér (1973), vagy a Jane Eyre (’96) és a Hamlet (’91) című filmek. A Zeffirelli-féle A názáreti Jézus c. filmet egy 1977-ben bemutatott, 4 részes mini-sorozatként ismerhette meg a publikum.
Egy igazi különlegességet maga a rendező, Franco Zeffirelli „tett bele” a filmbe. Ha alaposan megfigyeljük Jézus szemeit a film során, szinte egyáltalán nem látjuk pislogni. Erre azért volt szükség, mivel a rendező ezzel azt szerette volna érzékeltetni, hogy Jézusnak átható tekintete van. A gyermek Jézus kétszer pislog a templomi jelenet során, míg a felnőtt egyszer az egész film alatt.
Fogadjunk, hogy nem találjátok ki, milyen vendég nézett be a forgatásra…! R2D2, a Star Wars-ból. Történt ugyanis, hogy a filmet többek között Tunéziában (is) forgatták, épp ott, ahol a Csillagok háborúja Tatooine-i jeleneteit rögzítették. Koo Stark operatőr hölgy szerint, elromlott R2D2 irányítója (a motivátora?), és egyszer csak, a kis robot átgurult a Jézus-film forgatási helyszínére.
A keresztrefeszítésről, s a kézbe fúródó szegek „titkáról” tudhatunk meg pár érdekességet az alábbi rövid videóban (angol felirattal):
Mivel Robert Powell nagyon hasonlított az általa alakított Jézusra, így, amikor a színész a forgatások szüneteiben megjelent kosztümjében a stábtagok között, azok szinte azonnal abba hagyták a csúnya beszédet.
„A legjobb film Jézusról. Zeffirelli. Nincs mit hozzátenni. Alázattal csináltam. Most is csak így tudom nézni.”
„Életem legszebb munkája volt. Félelmetesen aktuális.”„Köszönöm, Franco Zeffirelli!”
„(…) és azt mondta, Jánoskám, annyiszor veszünk fel mindent, ahányszor maga akarja. És volt, hogy tízszer, tizenkétszer nekiugrottunk egy tekercsnek. Mind a ketten baromira szerettük volna, hogy szuperlatívusz legyen a szinkron is, ne csak a film. (…) Egy intenzív, nagyon kemény munka volt.”
A karmesteri pálcát az a bizonyos Maurice Jarre (1924-2009) vehette kézbe, akinek (többek között) a Doktor Zsivágó, az Arábiai Lawrence, a Mad Max 3, a Holt költők társasága, és a Gorillák a ködben című filmek zenéit köszönhetjük. Még ma sem tudom megunni a filmhez írt főtémát. Az albumon több remek téma is felcsendül, nem is tudnék más zenét elképzelni a filmhez. Tökéletes. Ha hasonlítanom kéne minőségileg a filmzenét egy másik klasszikushoz, akkor az (a magyar származású) Miklos Rozsa remekműve lenne, melyet a Ben-Hur c. filmhez (1959) komponált.
Robert Powell egy 2019-es interjúban arról mesélt, hogy a ’77-es forgatások idején még nem volt hívő keresztény, azonban tisztán emlékszik arra, hogy az első igazi hitbéli élménye az volt, amikor a Hegyi beszéd jelenetét forgatták… Olyannyira, hogy nem csak a színész, de a stábtagok is elérzékenyültek a felvétel alatt, s gratuláltak Robert Powellnek az alakításához. Itt magyar nyelven is megtekinthető a jelenet. Nekem is ez az egyik kedvenc részem a filmből, s Maurice Jarre filmzenéje nagyszerű érzelmi töltetet biztosít a jelenethez.
A film szereplői közül többen is szerepeltek már Zeffirelli-filmben, többek között a gyönyörű Olivia Hussey (Mária) és Michael York (Keresztelő Szent János) is az 1968-as Rómeó és Júlia c. filmből lehetnek ismerősek.
Meglepő lehet, de Robert Powellre eredetileg nem Jézus, hanem Judás szerepét osztotta volna Franco Zeffirelli. Végül Ian McShane kapta meg Judás karakterét. Kezdetben Al Pacino és Dustin Hoffmann is esélyes volt a názáreti Jézus szerepére.
A film bemutatásának idején betiltották a produkciót az egyiptomi mozikban.
„Végül úgy döntöttem, hogy a nézők képzeletére bízom. Ez a [jelenet – a szerk.] hitről és a mély érzésekről szól, ezzel az eseménnyel kapcsolatban. Tudják, amikor ezt megpróbálják megjeleníteni, vagy leírni, akkor a misztérium szertefoszlik. Gondoljunk csak a feltámadt Jézusra, testi valójában. Ezt filmen megpróbálni megmutatni rizikós lehet, mivel elveszíthetik a misztérium érzését – mely akkor megvan, amikor az evangéliumokat olvassuk.Milyen öltözetet viseljen Jézus? Szakadtat, vagy rongyot? A szenvedésekor viselt piros köntösét? Egy új tunikát? Halottként vagy élőként nézzen ki inkább? Egy testként, mely életre kelt, immár a síron kívül, lelógó gyolcsokkal? Halottként látjuk felöltöztetve, vagy mezítelenül? Azonnal szembesülsz ezekkel a kérdésekkel, amikor forgatni készülsz. (…)Épp ezért, Jézus, mint egy barát tér vissza, akinek még nem ért véget a története. (…) Végül, azt hiszem, a legszebb dolog az egészben a Hit, mely Jézus feltámadásába vetnek azok az emberek, akik hisznek benne. Ami számít, az a Hit.”
Robert Powell 12 napon át csak sajtot evett, hogy kellően vékony legyen a keresztrefeszítés-jelenet forgatására.
„Ernesto, gondolod, hogy meg tudnád ugyanígy csinálni – …csak kevesebb könnyel?”
Robert Powell úgy került a lehetséges Jézust alakító színészek névsorába, hogy Kathie Moody a férje figyelmébe ajánlotta Powellt, akinek (szerinte) gyönyörű, kék szemei vannak.
Zerah karaktere egy fikcionális szereplő a történetben, de szerintem ez nem jelent gondot, sőt, szerintem nagyon jól megtalálták a Sir Ian Holm által (remekül) játszott figura szerepét a történet szövetében.
Renato Rascel-nek, a híres olasz komikusnak a vak koldus volt az utolsó szerepe halála előtt.
Robert Powell a 4 részes Jézus-film óta természetesen aktívan dolgozott színészként, de neve hallatán legtöbbünk számára mégis a Zeffirelli-film kapcsán fog eszünkbe jutni. Powell volt a 10 részes A Biblia c. sorozat (2013) narrátora.
És végül, ha valaki meg szeretné nézni online a filmet, itt megteheti, ezen a linken:
Köszönöm, hogy velem tartottatok!
Áldott, békés Húsvéti ünnepeket kíván a HSK Productions!
Ha tetszett a cikk, iratkozz fel a blog csatornáira!
Köszönöm, ha megosztod a bejegyzést az ismerőseiddel, mert ezáltal még több emberhez juthatnak el ezek a lenyűgöző filmes kulisszatitkok, kritikák, filmzenék és érdekességek!
via: IMDb, Pinterest, Facebook (Csernák János hivatalos oldala).