Danny Elfman. Mi jut eszedbe legelőször e név hallatán? Nekem például, a Tim Burton-filmek és a hozzájuk komponált felejthetetlen filmzenék. A rendező és a zeneszerző több évtizedes barátsága, s közreműködésük legendás Hollywoodban. Végre elérkezett az idő, hogy Danny Elfman munkásságával folytassam a már korábban megkezdett, Napjaink legjobb filmzeneszerzői című sorozatomat. Engem mindig magukkal ragadtak Elfman zenéi. Azért is szeretem többek között a munkáit, mert egyrészt nem „tucat zenéket” komponál, másrészt pedig, mert zenéjével olyan egyedülálló stílust kölcsönöz az általa közreműködött filmeknek, hogy szinte azonnal megmondom róla, hogy ki az adott film zeneszerzője. Az alábbi válogatásból nem mindegyik trackhez írok majd kommentet, de remélem, hogy így is örömötöket lelitek majd az alábbi kis összeállításban!
***
Wednesday (sorozat – 2022)
A széria készítéséről itt olvashattok egy külön cikket a blogon!
Edward Scissorhands (1990)
Talán az egyik (ha nem a) legszebb szerzeménye Danny Elfmannek. Magát a filmet is nagyon szeretem, de a zene CD-t képes voltam karcosra hallgatni srác koromban. Szándékosan az egész album lejátszási listáját hoztam Nektek, mert szerintem annyira jó. Megunhatatlan…
Frankenweenie (2012)
Charlie and the Chocolate Factory (2005)
Johnny Depp ezúttal ismét Tim Burton rendezői kezei közé került, ezúttal élőszerepben, ugyanis több Burton-produkcióban (pl.: Halott menyasszony) csupán szinkronhangként szerepelt. Ami a filmet illeti, tipikus Danny Elfman-stílusú zenéről van szó, nem vitás, ez jól látszik a főtémából, s a film dalaiból is.
Sleepy Hollow (1999)
Batman (1989)
No, igen, a másik hatalmas kedvencem Elfmantől. Ki ne ismerné az 1989-es Batman-film főtémáját? Elfman szerezte még az 1992-es folytatás – Batman visszatér – zenéjét is, s bár annak is vannak jó témái (főleg a Pingviné), de nekem mégis az első rész főtémája marad az etalon.
Hellboy 2: The Golden Army (2008)
Corpse Bride (2005)
Ó, igen, A halott menyasszony. Az egyik legkedvesebb filmem Tim Burton rendezésében, s a zeneszerző és a direktor közti összhang e filmnél is remekül megmutatkozik. Sajnos, nehéz volt megtalálni rendes minőségben a film zenéit és dalait (mert, hogy bővelkedik ilyenekben is), de az egyik személyes kedvencemet azért sikerült:
Hulk (2003)
Chicago (2002)
Oz: The Great and Powerful (2013)
Danny Elfman zenéi számomra az utóbbi pár évben kissé egybefolytak, de ezt nem az ő rovására írom, hanem a filmekre, melyekhez a zenét komponálta. Mind az Óz: A hatalmas (2013), illetve az Alice Csodaországban (2010) c. filmek témája hasonló stílusú zenéket követelt meg, így a stílusbéli hasonlóság ebből fakad.
Planet of the Apes (2001)
Flubber (1997)
Spider-Man (2002)
Kicsit rátérünk a szuperhős filmekhez írt zenéire is. Nem sok van belőlük, de ami van, az igazán jól sikerült – ld. Batman. Nekem a Pókember-hez írt főtémája is kimondottan tetszik. Ezt a főtémát vitte tovább Elfman a második részre is, ugyanakkor a trilógia utolsó részében (a zeneszerző: Christopher Young) már csak a tőle átvett főtéma idézi fel a széria korábbi dallamait.
Good Will Hunting (1997)
The Nightmare Before Christmas (1993)
Dark Shadows (2012)
Alice in Wonderland (2010)
Real Steel (2011)
Beetlejuice (1988)
Mission: Impossible (1996)
A mára már ikonikussá vált tv sorozat ötletéből készült filmek főtémáját szintén Danny Elfman munkásságának köszönhetjük. A filmhez írt album nekem egy kissé elüt a tőle megszokottól, de ettől függetlenül mind máig szívesen meghallgatom a főcímdalt.
Terminator: Salvation (2009)
Wanted (2008)
Batman: The Animated Series (1992-’95)
Emlékeztek Danny Elfman 1989-es Batman-témájára? A gyerekkorom alatt futó Batman rajzfilmsorozat főtémáját is Elfman komponálta, s épp ezért, erősen hajaz a filmben hallható Batman-témára.
Red Dragon (2002)
Fifty Shades of Grey (2015)
Hatalmas volt a felhajtás A szürke ötven árnyalata filmfeldolgozása miatt, de én most csak a filmzenével foglalkozom, tessék, az egész albumba is belehallgathattok. Danny Elfman ismét egy új oldalát mutatta meg ezzel a zenével.
Avengers: Age of Ultron (2015)
Brian Tyler az egyik kedvenc filmzeneszerzőmmé nőtte ki magát, s mióta bejelentették, hogy ő szerzi a Bosszúállók 2 filmzenéjét, én tűkön ülve vártam az albumot. Ugyanakkor Brian sajnos túlvállalta magát idén, mert ő szerezte a Halálos iramban 7 zenéjét is, és épp ezért kért segítséget a munkálatokban Danny Elfman-től, másik kedvenc filmzeneszerzőmtől. Szerencsére, részben megtartották az első rész főtémáját Alan Silvestri-től, mely szintén fel fog kerülni A legjobb szuperhős filmzenék blogbejegyzésembe, ahol méltó helye lesz!