Idestova, már hét éve annak, hogy láthattuk az utolsó Harry Potter-filmet a mozikban, a Halál ereklyéi könyv megjelenését pedig, már leírni is sok (11 éve). Szerencsére nem kellett végleg búcsúst vennünk a varázslók világától… Itt van ugyanis, a Harry Potter és az Elátkozott gyermek c. színdarab, a Harry Potteres mobil játékok, és természetesen a Legendás állatok…-filmszéria is, melynek második része (Grindelwald bűntettei) november 15-én érkezik és további három részre lehet még számítani a közeljövőben.
Talán okkal kérdeznéd: Mi értelme van a Harry Potter-játékok zenéiről cikket írni…?
Nos, laikusként én is szkeptikus lennék azzal kapcsolatban, hogy a téma valakit is érdekelne egyáltalán. Meg is lepődtem pár éve, amikor utána néztem, ugyanis még a mai napig keresik az emberek e játékok zenéit!
S hogy miért? Erre azért tudom a választ, mivel magam is szeretem őket hallgatni. Amúgy is rajongok a jó filmzenékért, a Harry Potter-széria pedig jócskán bővelkedik a jobbnál-jobb muzsikákban. A Potter-játékok zenéi felidézik bennem a nosztalgikus élményeket, amikor még kis lurkóként elvarázsolt ez az univerzum (a könyvek, filmek, játékok, stb.), másrészt ellazít, s végül szeretem takarítás, pakolás vagy akár olvasás közben is hallgatni őket. Olvasás közben talán akkor a legjobb hallgatni, ha előveszem az eredeti angol Harry Potter könyveket – rajongók számára így még élményközelibb lehet az élmény. Persze, nem éjt-nappallá téve nyomatom a Harry Potter játékok zenéit, de azért nagy ritkán jól esik. Sajnálatos tény, hogy a rajongók még mindig tűkön ülve várják a játékok zenei anyagát tartalmazó lemezeket (eddig csak digitális formátumban jelentek meg).
Az sem mellékes dolog, hogy nem csak külföldön, de itthon, kis hazánkban is sokan szívesen hallgatják Jeremy Soule és James Hannigan (a széria két komponistájának) más játékokhoz szerzett zenéit is. Konkrét összegzést (magyar nyelven) még nem találtam ezekről az albumokról… nos, ezt kívánom én megtenni. Az Assassin’s Creed játékokról már készült a témában egy hasonló cikk. És ki tudja, lehet, hogy nem is ez lesz az utolsó ilyen témájú cikk, jöhetnek az ötletek, írjátok meg kommentben! Attól függően, hogy miért kattintottál: jó nosztalgiázást, vagy csak pusztán élvezetes, jó zenehallgatást kívánok Neked a következőkben!
∴
Kezdjük rögtön azzal, hogy miért kellett külön zenét komponálni a játékokhoz? Miért nem lehetett csak egészen egyszerűen átemelni a filmzenét?
Úgy fest a helyzet, hogy erre azért volt szükség, mivel nem a filmeket forgalmazó Warner Bros., vagy a játékokat gyártó Electronic Arts, hanem John Williams birtokolta a szerzői jogokat, aki pedig nem járult hozzá, hogy a Harry Potter-témát és más, a film(ek)ben felcsendülő zenéit megjelentessék a játékokban. (Ez egyébként később megváltozott, de erre majd még vissza térünk a későbbiekben.)
Kitekintésként egy apró érdekesség, hogy az azóta megjelent LEGO Harry Potter-játékokban az eredeti filmzenéket hallani, ügyesen válogatták őket össze. Ugyanakkor a legújabb Potteres-játék, a Harry Potter: Howgarts Mystery mobil applikáció esetében (főtéma itt) igen gyengusra sikeredett a zenei aláfestés, bár nyomokban észrevehető egy-egy aprócska mozzanat, mely a filmek zenéjére hajaz.
Ekkor döntött úgy az Electronic Arts vezetősége, hogy felkérik azt a videojátékokhoz komponáló zeneszerzőt, akinek a stílusa leginkább hasonlít John Williams-éhez, és legjobban vissza tudja majd adni a Roxfortban töltött pillanatok hangulatát.
Az egyes játék típusokban rendszeresen előfordultak eltérések: ez szembetűnő volt például, az elérhető helyszínekben, a játék módokban és küldetésekben, és nem utolsó sorban, a megcélzott korosztályokban is. A játékokat kiadták PC-re, Playstationre, Xbox-ra, Nintendora és GameBoy-ra, Mac-re, GamCube-ra és Wii-re is. A PC-re és Mac-re készült verziókat külön fejlesztők alkották meg, ebből adódott, hogy a konzolos játékoktól eltért a küldetések és (akár) az egész játék menete. Mellesleg, a PC és a Mac-féle játékok kimondottan könyv- és film hűek lettek, ellentétben a konzolos változatoktól.
Az egyes játékokban több narrálót is hallhattunk, így pl. a Folytassa… című angol vígjátékok egyik főszereplőjét, Jim Dale-t, valamint Stephen Fry, neves angol színész, komikust is. Az első négy részben nem hallhattuk az eredeti, angol hangokat, azonban az ötödik epizódnál mindez (szerencsére) megváltozott. A Főnix Rendje magyar szinkronnal is kapható volt már a boltokban, mely nagy szenzációnak számított, ugyanis a filmbéli, jól megszokott magyar hangokat hallhattuk a játék közben is – ezt, szinte minden ország saját nyelvén elérhetővé tették.
A játékok menete, nehézsége, kidolgozottsága és minősége az egyes részek előrehaladtával, egyre csak nőtt. Természetesen, voltak kevésbé jól sikerült részei is a szériának. A negyedik és ötödik rész végső csatáit, például elég gyengének éreztem. A Tűz Serlege játék változata nagy változást jelentett a korábbi részekhez képest, ami a játék irányítását és a szereplők váltását illeti. Ettől függetlenül, nekem talán pont a negyedik rész tetszett legkevésbé: az irányítás kicsit idegesítő volt, a küldetések sem jöttek be, Roxfortból szinte alig látni valamit, nem lehetett úgy bejárni a kastélyt, mint a többi részben. A kviddics meccsek is hiányoznak egyes játékokból.
Jómagam, PC-n játszottam annak idején a játékokkal. Leginkább az első hármat szerettem, viszont a hetedik rész utolsó két játéka kimondottan izgalmasra sikeredett. Míg az első két rész leginkább a gyűjtögetésről szólt, addig a harmadik játéktól kezdődően már több szereplővel is lehetett játszani – azonban ez (talán szerencsére) a későbbi epizódokban háttérbe szorult –, és a küldetések is komolyodtak, a hangulat pedig kissé komorabb lett a történeteknek megfelelően. Az ötödik játéktól már nem a csokibékák és drazsék gyűjtögetésén volt a hangsúly, hanem az akción, küldetéseken, melyek leginkább az utolsó két részben teljesedtek ki (bár aki az első három rész varázslatos hangulatát keresi, az a Halál ereklyéi kapcsán kissé csalódott lesz). A Félvér herceg játéka egyszerűbb, letisztultabb volt számomra, viszont Roxfort sokkal kidolgozottabb és bejárhatóbb, mint a korábbi rész esetében.
A Harry Potter-videójátékok zeneszerzői
„A videójátékok John Williamse”
A választás arra a JEREMY SOULE-ra esett, akinek az első négy Harry Potter játék zenéjét köszönhetjük. Tudatosan választották ki a feladatra, ugyanis Jeremy-t „a videojátékok John Williamsének” nevezik szakmájában. Az idén 42 éves amerikai zeneszerző neve sokak számára ismerősen csenghet: neki köszönhetjük többek között, a The Elder Scrolls-szériát, a Star Wars: Knights of the Old Republic, a Guild Wars, a Dungeon Siege és a Neverwinter Nights játékok zenei aláfestését.
Több, mint 60 számítógépes játék zenéjén dolgozott már. 2000-ben saját vállalkozást indított testvérével együtt Soule Media néven, mely ma már Artistry Entertainment névre hallgat. Több világhírű koncertsorozat turnéján is elhangzottak már művei, például a Play! A Video Game Symphony és a Symphonic Game Music Concert eseményein. Előszeretettel vállal el olyan projekteket, melyekben érzi az újítás (például a nagyzenekar igénybe vétele annak számított) és az önmegvalósítás lehetőségét.
A változás szele…
A Harry Potter és a Főnix Rendje óta JAMES HANNIGAN vette át a varázs karmesteri pálcát. A váltásnak több pozitív hozadéka is volt. Egyrészt, új hangzással és stílussal, új zenei témákkal bővült a varázslótanoncok kalandja; másrészt pedig John Williams engedélyt adott saját Harry Potter-zenéinek felhasználására. Bár nagyon szerettem Jeremy Soule zenéit (leginkább az első kettőt, na jó, hármat), Hannigan újabb szintre emelte a videojátékok zenéit. Elődjéhez hasonlóan, Hannigan is előszeretettel használ kórust, ahol kell, de mindezt körültekintően teszi.
James Hannigant 2010-ben BAFTA díjra jelölték a Harry Potter és a Félvér herceg játék zenéjéért. Ugyan ebben az évben elnyerte a hatodik Harry Potter-kaland zenéjéért, a szintén rangos díjnak számító International Film Music Critics Award (IMFCA) díjat! Hannigan szerezte a The Lord of the Rings: Aragorn’s Quest, F1 2000, Catwoman: The Game, Alien-játékok (Out of the Shadows, River of Pain, Sea of Sorrows), Transformers Universe, Primeval, Command and Conquer 4 játékok zenéit is.
Itt láthattok egy nagyszerű videót, melyben a Harry Potter és a Halál ereklyéi videojáték zenéjét rögzítik a Londoni Filharmonikusok, valamint több érdekességet is megtudhattok belőle!
∴
Harry Potter és a Bölcsek köve
(Jeremy Soule, 2006)
Érdekesség, hogy Jeremy Soule-nak úgy kellett megírnia a játék zenéjét a Bölcsek kövéhez, hogy a filmet nem láthatta, John Williams zenéjét pedig nem hallhatta! Messze a legjobb trackek az albumról a Hogwarts Neutral és a Happy Hogwarts c. számok, melyek a második és a harmadik részben is vissza köszönnek majd a játék során. Digitális formátumban 2006-ban jelent meg az album, a második és a harmadik játék zenéivel együtt.
Ezeket érdemes meghallgatni a játék zenéi közül: Harry Potter And The Sorcerer’s Stone Theme, Happy Hogwarts & Hogwarts Neutral, Malfoy Fight, Green Caludron, Story Book, Remember All The Chase.
Harry Potter és a Titkok kamrája
(Jeremy Soule, 2006)
A Harry Potter és a Bölcsek köve, illetve az azkabani fogoly c. játékok zenéjéért még „csak” jelölték a BAFTA díjra (bár ez is nagy szónak számít a szakmában), ugyanakkor a Titkok kamrája zenéjével már sikerült elhódítania a BAFTA-díjat kategóriájában (2004). A második Harry Potter-kalandhoz szerzett zenéit 2003. augusztus 20-án, Lipcsében, a Symphonic Game Music Concerten adták elő a publikum számára. Az albumon a baziliszkusszal vívott párbaj során kap legnagyobb szerepet a kórus, míg a főmenü alatt hallható zene sokak számára ma is a széria egyik kedvenc zenéje. A Titkok kamrájához szerzett zenéje minden bizonnyal a zeneszerző legjobbjai közé tartoznak.
Ezeket érdemes meghallgatni a játék zenéi közül: Title Theme, Day Follow, Willow Level 2, Main Menu Theme, Storybook, Willow Level 3, Spell Atmos, Playful 2, Day, Washing.
Harry Potter és az azkabani fogoly
(Jeremy Soule, 2006)
Jeremy az azkabani fogolyban egyre többször veszi igénybe a kórust, míg igyekszik a roxforti területen való kószálások alkalmával a régebbi, jól bevált témákat elő venni (pl. Follow Snow). Csikócsőr témája, illetve a játék főtémája az album legjobbjaihoz tartoznak. A történet komolyodásával a játék zenéje is egyre sötétebb hangzást kapott.
Ezeket érdemes meghallgatni a játék zenéi közül: Main Title, Follow Snow, Hogwarts Express, Shrieking Shack.
* Harry Potter: Quidditch World Cup
(Jeremy Soule, 2006)
Jeremy Soule számos nemzet kviddics csapata számára komponált indulót ehhez a játékhoz (pl. Ausztrál, Bolgár, Angol, Német, Francia, Japán, Spanyol, USA), én mégis, csak a játék főtémáját emelném ki a sorból. Bár halkan jegyzem meg, hogy nem tartozik kedvenceim közé, de mégsem akartam kihagyni.
Harry Potter és a Tűz serlege
(Jeremy Soule, 2006)
A Tűz Serlege játék minőségéről fentebb már olvashattatok, sajnos a játék zenéjével kapcsolatban is visszaesést tapasztaltam. Bár a kórus (a korábbiakhoz mérten is) nagyobb szerepet kapott, kevés merőben új és maradandó témát hallhattunk. Talán, ezért is került más kezébe a karmesteri pálca a következő résznél…
Ezeket érdemes meghallgatni a játék zenéi közül: Goblet Of Fire Theme, Greenhouse.
Harry Potter és a Főnix rendje
(James Hannigan, 2007)
Nagyon ráfért már a Potter-játékok zeneszerzői posztjára a vérfrissítés. Bár Jeremy Soule az első két (meg talán, a harmadik) résszel zseniális munkát tett le az asztalra, kellett a váltás. És mi sem jött ennél jobbkor, mint az engedély, hogy az új zeneszerző, James Hannigan felhasználhatja a Harry Potter-filmek eredeti zenéit! Hannigan több esetben is legalább olyan jó zenéket komponált a játékhoz, mint Nicholas Hooper, az ötödik és hatodik Potter-film zeneszerzője – !
Ezeket érdemes meghallgatni a játék zenéi közül: Welcome to Hogwarts, The Room of Requirement, The Story Continues, Darkly Wandering.
Harry Potter és a Félvér herceg
(James Hannigan, 2009)
A hatodik játék zenéjében Hannigan hozta az előző rész szintjét. A maga játékosságával és varázsával sikerült vissza adnia a roxforti élményt, pláne úgy, hogy közben hallhattuk a már jól megszokott Hedwig-témát is.
Ezeket érdemes meghallgatni a játék zenéi közül: Return to Hogwarts, Frienship Theme, Get to Potions.
Harry Potter és a Halál ereklyéi – 1. rész
(James Hannigan, 2010)
Nagy előrelépés volt az utolsó két zenéjében Hannigantől, hogy képes volt a filmek komor hangulatát vissza adni (a kórust kifinomultan vette igénybe). Örültem, hogy egy-két alkalommal lehetőségünk volt újból hallani Jeremy Soule vidám, nosztalgiát idéző zenéit, pl. a The Burrow c. trackben.
Ezeket érdemes meghallgatni a játék zenéi közül: Main Title, The Burrow, Wandering Bittersweet, Serenity.
Harry Potter és a Halál ereklyéi – 2. rész
(James Hannigan, 2011)
Az utolsó játékhoz Hannigan több, mint 40 tracket komponált! Ezek közül talán a főtéma, illetve az erőteljesen a kórusra épülő végső csata alatti trackek a legütősebbek. A veszteség érzését kitűnően adják vissza a Mytery, és a Wandering Bittersweet c. dalok.
Ezeket érdemes meghallgatni a játék zenéi közül: Main Title, The Final Battle, The Story Unfolds, Alternate Theme, Wandering Bittersweet, Mytery Piano, Mytery.
via: jameshannigan.com, Pinterest.