„Nincs fantasztikusabb hőstörténet, mint a Passió!”
/ Mel Gibson
2016-ban jelentette be Mel Gibson, hogy A Feltámadás (The Resurrection) címmel fogja elkészíteni a 2004-ben készült A Passió (The Passion of the Christ) c. film folytatását. A Jézus feltámadását követő rövid időszakot felölelő filmben ismét Jim Caviezel kapta a főszerepet. A hírt Caviezel is megerősítette, aki mellesleg egy másik vallásos témájú filmben is szerepet kapott, mely Pál apostolról szól – ebben Lukács evangélista szerepét alakítja. A színész azt is elmesélte egy interjúban, hogy a folytatás talán még nagyobb hatással lesz majd a nézőkre, mint elődje volt, de egyelőre még nem árulhat el többet a szerződése miatt. A forgatás már javában zajlik.
Húsvét közeledtével úgy gondoltam, hogy nincs is jobb alkalom arra, hogy felidézzünk pár érdekességet A Passió című film kapcsán. A legjobban sikerült Jézus-filmekről már olvashattatok egy cikket a HSK-oldalán, de ezúttal alaposabban betekintünk a film kulisszatitkai mögé. Ha tehetitek, Húsvét Ünnepe kapcsán nézzétek meg ismét A Passiót, szerintem nincs is aktuálisabb alkalom erre a filmre!
Jim Caviezel jelnek tekintette, hogy éppen 33 éves korában kapott szerepet a filmben, pont annyi idősen, mint ahány éves Jézus volt a történtek idején. A mélyen hívő keresztény Jim több tanúságtételt is tett a film kapcsán, ezek közül az egyik legfigyelemreméltóbb videót itt láthatjátok:
« ♦♦♦ »
Eredetileg Mel Gibson nem mondta el Jim Caviezel-nek, hogy pontosan milyen szerepet is ajánl neki. Gibson egyik kollégája azt mondta Jim-nek, hogy egy szörfös filmszerepről lenne szó, aztán egyszer csak bevágtatott Mel Gibson a szobába, és elkezdett neki beszélni Jézus szenvedéstörténetéről, hogy miken kellett keresztül mennie Krisztusnak. Caviezel ekkor megemlítette, hogy korábban már látta a Franco Zeffirelli-féle A názáreti Jézus c. filmet (1977) Joh Powell-el a főszerepben. Gibson végül rátért, hogy Jim játszhatná el a Megváltó szerepét egy olyan filmben, melyet Gibson a saját rendezésében készítene el, és amennyire csak lehet, az evangéliumok szövegére támaszkodna. A filmben látható vér és erőszak kapcsán sokszor a rendező szemére vetették már, hogy pusztán szenzációhajhászás volt a célja, ő azonban minduntalan azt hangsúlyozta, hogy amit a nézők láttak a vásznon, az a realitás volt, és általa jobban tudnak azonosulni Jézus szenvedéseivel. A film készítéséről több videót is láthattok ezen a linken.
A kereszten függő Jézus jeleneteit 10 perces etapokban vették fel a nagy szél és a csontig hatoló hideg miatt. Jim egyébként egy jó kis tüdőgyulladást is össze szedett a forgatás alatt.
A Júdást alakító Luca Lionello a forgatás megkezdésekor még ateistának vallotta magát, de a munkálatok végére megtért és hívő keresztény lett!
Jim a szerephez (többek között) mű-orrot és megemelt homlokot kapott a sminkesektől. A színész kék szemeit barnára kellett változtatni, de ezt nem kontaktlencsével, hanem digitálisan tették meg. Bár sokakban talán leginkább egy kék szemű Jézus-kép él, a szemszín megválasztása Mel Gibson ötlete volt. A rendező sok Jézus-filmet és képet látott már korábban, s elmondása szerint ez ragadta meg leginkább a képzeletét.
Naponta 8-10 órán át sminkelték Jim-re a sebhelyeket, mindeközben a színésznek nem szabadott leülnie, ami elég megterhelő volt számára. A sminkektől bőrallergiát kapott és fejfájást okoztak neki.
A Sátánt alakító színészről sokan nem is tudják, hogy valójában hölgyről van szó! A szerep kedvéért Rosalinda Celentano éheztette magát a forgatások alatt. Mindössze babon, rizsen és zöldségen élt, illetve leborotválták a szemöldökét. S hogy miért épp egy nőt szemelt ki Gibson a Sátán szerepére? Azért – mesélte egy alkalommal -, mivel nem tudta elképzelni, hogy a Sátán füstöt okádva, szarvakkal kéne ábrázolnia ebben a filmben. Szerintem sokkal hatásosabb lett így a karaktere.
A Jim Caviezel által hordozott kereszt súlya 60 kg volt, ekkora súlyú fát hordozott a vállán a felvételek alatt. A helyzetet megnehezítette Jim számára, hogy a forgatások alatt vállsérüléssel bajlódott (kificamodott a válla), de nem akarta, hogy módosítsanak e miatt a kereszt anyagán.
A film menedzsmentje azt javasolta Mel Gibson-nak, hogy a The Passion címet változtassa meg, mivel a forgalmazó Miramax Stúdiónak már volt egy hasonló nevű filmje. Ezért Gibson előbb a The Passion of Christ, majd végül a The Passion of the Christ címnél döntött.
Mel Gibson cameo-szerepelt a filmben: ő maga ütötte Jézusba az első szeget. Íme pár videó a film forgatásáról (ne ijesszen meg benneteket a szürke háttere, aktív a videó!):
Jan Michelini rendezőasszisztenst a forgatások alatt kétszer is (!) villámcsapás érte. Az események után a stáb a lighting-boy becenevet aggatta rá, ami kb. annyit tesz, hogy „villámló fiú”. Az első eset egy a kezében tartott esernyő miatt történt, a második pedig nem sokkal az után esett meg, hogy magát Jim Caviezel-t is villámcsapás érte egy alkalommal, amikor a kereszten függő jelenteit vették fel. Szerencsére, csodával határos módon nem történt bajuk.
A film akkoriban megdöntött minden jegyeladási rekordot. Sőt, már az előrendelési adatokkal is bekerültek a rekordok könyvébe. A Passió világ-szinten 611.899.420 $-t termelt, s „mindössze” 30 millió dollárból készült!
Malajziában kizárólag katolikus templomokban lehetett jegyet váltani a filmre!
Két ízben is, egyenként kb. 35-40 cm-es sebet ejtett Caviezel hátán az egyik korbácsoló színész. Jim hátán egy vastag fém lap volt elhelyezve, hogy felfogja a korbácsütéseket, ám két alkalommal is túllendült rajta a fémszegecsekkel ellátott kínzóeszköz, így keletkeztek a mély sebek. Caviezel elmondása szerint, szinte lebénult az ütésekkor, sem levegőt venni, sem pedig kiáltani nem bírt a fájdalomtól.
Nem vicc, de a stúdiónál valakinek megfordult a fejében az ötlet, hogy Jézust Macaluay Culkin (a Reszkessetek, betörők!-filmek sztár fiúcskája) alakítsa. Szerencsére végül nem ő lett a befutó, mivel túlságosan fiatalnak tartották a szerephez.
A Máriát játszó román színésznő, Maia Morgenstern várandós volt a forgatás alatt, de senkinek nem mondta el, kizárólag a Jézust megformáló Jim Caviezel-nek. Maia egyébként zsidó születésű színésznő, akinek a szülei túlélték a Holokausztot.
A színészeknek „csupán” fonetikusan kellett megtanulnia arámul, latinul és egy-két mondatot héberül. Ez így is figyelemre méltó teljesítmény, mivel az arámi és a latin is egyaránt holt nyelvek.
Michelangelo Pieta című műalkotása inspirálta a jelentet, melyben leveszik Jézust a keresztről, s Mária megsiratja.
Jim Caviezel és Mel Gibson a forgatás alatt naponta vettek részt szentmisén! Jim Caviezel többször is mesélt már arról, hogy a forgatással járó sérülések és fájdalmak csak megerősítették abban a hitében, hogy végig kell csinálnia a produkciót – mindebben Isten közbenjárását kérte. Sokat látták Jim-et a forgatási szünetekben rózsafüzérrel a kezében sétálni és imádkozni.
2006-ban az Entertainment Weekly-ben A Passió c. filmet megválasztották minden idők legellentmondásosabb filmjének.
Megdöbbentő, de Mel Gibson eleinte egyáltalán nem akart zenét a filmhez! Végül mégis úgy döntött, hogy szükség van a filmzenére. S milyen jól döntött! Teljesen más lenne a film a zene nélkül. Debney zenéje elképesztő mennyiségű érzelmet kelt a nézőben a képsorokat látva… Elképzelni sem tudnék John Debney zenéjénél jobb választást az alkotáshoz, melyet alább teljes egészében meg is hallgathattok. A filmzene olyan jól sikerült, hogy 2005-ben Oscar-díjra is jelölték.