Arra kérlek, gondolj egy filmzeneszerzőre! Két dolgot jó eséllyel eltaláltam: nagy valószínűséggel Hans Zimmer, Ennio Morricone, vagy John Williams neve jutott eszedbe, nincs is ebben semmi meglepő. Abban, pedig pláne nincs, hogy mindegyikük férfi – nahát!
Sajnos manapság – de nem volt ez másképp az elmúlt közel száz évben sem -, a filmzeneszerző szó hallatán, szinte automatikusan egy maszkulin közegre asszociálunk. Ugyanis, ha jól megnézzük, szinte minden hollywoodi blockbuster vagy híres sorozat komponistája férfi.
Most, pedig arra kérnélek, hogy nevezz meg három, na jó, legyen nem is kettő, de legalább egy hölgy filmzeneszerzőt! …Ugye, lehet, hogy gondban vagy! Nyugi, pár évvel ezelőtt én sem tudtam volta három-négynél többet megnevezni.
Nagyjából, egy hónappal ezelőtt már elkészítettem ugyan ezt a cikket, de kb. öt perccel a közzététel után eltűnt a cikk egész tartalma. Az egyik legalaposabb bejegyzésem volt, büszke is voltam rá. De nem adtam fel, mindenképpen el akartam készíteni újból, pár apróbb változtatással kiegészítve.
Miért akartam minden áron megírni ezt a cikket? Jól tudjátok rólam, hogy mindenem a filmzene, hisz’ rengeteg bejegyzést olvashattatok és hallgathattatok már meg az oldalon. Hollywood (eddig?) szembetűnően mellőzte a női filmzeneszerzőket, s minduntalan a férfiakat veszik előtérbe, ha egy Marvel-film, vagy egy másik hollywoodi kasszasiker-mozira keresnek zeneszerzőt. A nézők szinte alig ismerik a női zeneszerzőket, no, ezen próbálok most egy kicsit változtatni!
A cikkben (a teljesség igénye nélkül) sorra vesszük a legsikeresebb, legtehetségesebb és a legígéretesebb filmzeneszerző hölgyeket. Röviden megismerhetitek munkásságaikat és egy-két leghíresebb szerzeményeikbe is belehallgathattok majd.
Nem csak, hogy kevesebb lehetőséget kapnak a nő zeneszerzők Hollywoodban, mint férfi kollégáik, de ehhez kevesebb fizetés is társul. Sajnos az egész ún. „álomgyárban” jelentős különbségek mutatkoznak meg a férfi, ill. női fizetések között. Külön tisztelet jár az egyik kedvenc színészemnek, Benedict Cumberbatch-nek, aki kijelentette, hogy harcolni fog a női fizetések emeléséért, hogy a férfiakkal megegyező összegeket kapjanak, valamint hozzá fűzte, hogy nem vállal újabb szerepeket addig, amíg nem tapasztal változást e téren.
Tudtad?
- Eddig csak 3 hölgy nyert Oscar-t zeneszerzőként! Marilyn Bergman (Yentl, 1983), Rachel Portman (Emma, 1996), és Anne Dudley (The Full Monty, 1997)!
- A tavalyi 141 (!) Oscar-jelölt zeneszerzőből csupán 5, azaz öt volt nő! Szintén elszomorító tény, hogy 2017-ben csupán egyetlen hölgy jelölt volt, Mica Levi (Jeckie).
- Az Akadémia 13%-a nő csupán!
- A 2014-ben elkészült 250 filmből a filmzeneszerzők 1%-a volt csak nő!
- Dorothy Fields kapta az első Oscar-jelölést női filmzeneszerzőként, 1935-ben (Lovely to Look At). Két férfi kollégájával, Jimmy McHugh-al és Jerome Kern-nel együtt kapták a jelölést.
- Az öt évvel ezelőtt alapított Alliance for Women Film Composers szövetség 2016-ban már 130 tagot számlált, számuk pedig az óta is rohamosan nő!
Hiány van a női zeneszerzőkből, rendezőkből, és a főszerepet kapott hölgyekből is (kisebb a rotáció). Ha már a rendezőknél tartunk, kitérnék a képregénymozikra, ugyanis manapság nem lehet szó nélkül elmenni a téma mellett, amikor virágkorukat élik ezek a filmek. Kifejezetten örültem, mikor Patty Jenkins dirigálhatta a női szuperhőssel fémjelzett Wonder Woman-mozit, s szerencsére a folytatást is ő rendezi.
A hölgyek helyzete sosem volt túl rózsás Hollywoodban. Elég, ha csak a közelmúlt eseményeire gondolunk, például Harvey Szexuális Zaklató Weinstein, Kevin Spacey, Dustin Hoffman, Brett Ratner és Casey Affleck botrányaira. Egyes felmérések szerint, a Hollywood-i nőknek több, mint 90%-át érte valamilyen – legyen az fizikális vagy verbális – formában történő szexuális zaklatás.
Szerencsére az elmúlt évben úgy tűnt, hogy a botrányok fényében erősebb visszhangot kap majd a nők védelme a filmiparban. Sokan abban reménykedtek, hogy a #MeToo és a #Time’sUp kampány hatására a hölgyeknek több lehetősége lesz szót emelni a női egyenjogúság és bánásmód kapcsán. Én úgy látom, hogy ez a folyamat egyelőre igen csak elcsendesült, de legalább annak örülök, hogy végre kiteregették Hollywood szennyeseit.
A magam részéről támogatok minden olyan kezdeményezést, mely azt hivatott elérni, hogy a nők Hollywoodban (és bárhol másutt is) sokkal több figyelmet, tiszteletet, valamint a férfiakéval – legalább – megegyező fizetést, és nem utolsó sorban megbecsülést kaphassanak!
Úgy tűnik, hogy szépen, lassan talán jelentős változások következhetnek be, ami a női filmzeneszerzőket illeti. Ugyanis egyre több olyan, nőkből álló szervezet alapult elmúlt években, melyek a hölgy komponistákat fogják össze és támogatják. Saját, önálló koncertturnékat tartanak, melyek legalább akkora sikernek örvendenek a rajongók elmondásai alapján, mint mondjuk egy James Newton Howard- vagy egy Hans Zimmer-koncert. És ez, azért nem kis szó. Mely szervezetekről is van szó?
- ASCAP (American Society of Composers, Authors and Publishers),
- AWFC (Alliance of Women Film Composers),
- IFMCA (International Film Music Critics Association),
- IAWM (The International Alliance for Women in Music),
- IFCA (Iranian Female Composers Association),
- HMMA (Hollywood Music in Media Awards),
- NAVGTR (National Academy of Videogame Trade Reviewers Corp.)
Legutóbb azt a remek hírt közölhettem Veletek, hogy a 2019 márciusában érkező Captain Marvel filmzenéjét egy fiatal hölgy, Pinar Toprak szerezheti! Pinar kiválasztása pedig azért számít mérföldkőnek, mivel ő lesz az első női zeneszerző, aki egy Marvel-filmnek komponálhatja a zenéjét. A következő ígéretes lépés a stúdiótól valószínűleg a Fekete özvegy szóló filmje kapcsán lesz, melynek a hírek szerint, újfent egy hölgy szerezheti majd a zenéjét.
Nem hinném, hogy a XXI. században le kéne ragadni a megszokottnál, és ez a vattacukorba burkolt és cukormázzal leöntött Hollywoodra is igaznak kéne lennie. Miért ne szerezhetne egy nő emlékezetes filmzenét? Miért ne rendezhetne akár egy férfinál is jobban egy nő?
Még megannyi legendás zeneszerző hölgyről (Lesley Barber, Laura Karpman, Laura Rossi, Vivian Kubrick, Miriam Cutler, Kathryn Bostic, Suzanne Ciani, Joko Kanno, Elisabeth Lutyens, Tina Guo, Delia Derbyshire) és ifjú tehetségről (Catherine Grealish, Nami Melumad, Mica Levi, Elitsa Alexandrova) lehetne beszélni, de szerintem ízelítőnek ennyi is elég. Apropó, érdemes megfigyelni már csak a nevek alapján is, hogy mennyire színes a zeneszerzők kulturális háttere: akad köztük több iráni, izraeli, indiai, német, ír, angol, amerikai, afroamerikai, stb.
A listánkon szereplő zeneszerzőket igyekeztem úgy összeválogatni, hogy legyen köztük több idősebb is, a szakma legnevesebbjei, de az ígéretes fiatal hölgyek is képviseltetik magukat, igen szép számmal. Egy kicsit csalni fogok, ugyanis az alábbi hölgyek némelyike főleg számítógépes játékokhoz ír zenéket, viszont ezek legalább olyan minőségű alkotások, mint némelyik filmzene, sőt!
Remélem, hogy a cikk által kicsit jobban megismeritek majd a filmzene csodálatos világának eddig még eldugott szegmensét! Jó szórakozást és kellemes zenehallgatást!
« ♦♦♦ »
Sarah Schachner
Sarah Schachner a kedvencem a listánkról, a stílusa, zenéinek egyedi hangzása rögtön felismerhetővé teszi. Gyerekkorában zongorán, majd hegedűn tanult meg játszani, azóta pedig számos más hangszert is meghódított. A fiatal zeneszerző hölgy szerezte nem csak a legújabb Assassin’s Creed, az Origins zenéjét, de – két másik kollégája, Chris Tilton és Ryan Amon mellett – ő volt az Assassin’s Creed: Unity harmadik zeneszerzője is.
Több számítógépes játék zenéjét szerezte az amerikai zeneszerző hölgy, pl. a Call of Duty – Infinite Warfare 3, Farcry 3, Need for Speed – The Run. De olyan hollywoodi filmek zenei munkálataiban is részt vett, mint pl. a Lazarus hatás, a John Dies at the End. Sarah-t előszeretettel kérik fel előzeteszenék, valamint természet- és dokumentumfilmek zenei aláfestésére, így volt ez akkor is, amikor a Cassini űrszonda Szaturnusz felé tartó útjáról készült dokumentumfilm zenéjét szerezte.
Érdekesség, hogy Sarah-t pályája kezdetén az a Brian Tyler karolta fel, aki később felajánlotta neki a lehetőséget, hogy együtt dolgozzanak az Assassin’s Creed IV.: Black Flag, és olyan blockbuster hollywoodi produkciók munkálatain, mint a Vasember 3, Szemfényvesztők 1-2 és a Feláldozhatók 2 c. filmek! Elmondása szerint, a Brian Tyler-rel való közös munkák során jött rá, hogy mennyire szeret számítógépes játékokhoz zenét komponálni.
Díjai: 2 jelölés: IMFCA 2015 (Assassin’s Creed: Unity), és NAVGTR 2017 (Call of Duty: Infinite Warfare).
Hivatalos oldalát: itt találod!
Pinar Toprak
Pár napja bejelentették, hogy a 2019 márciusában érkező Captain Marvel filmzenéjét egy fiatal hölgy, Pinar Toprak szerezheti! Pinar kiválasztása azért számít mérföldkőnek, mivel ő lesz az első női zeneszerző, aki egy Marvel-filmnek komponálhatja a zenéjét.
Pinar Toprak (egyelőre) kevésbé ismert zeneszerzőnek számít Hollywoodban, azonban a DC Univerzum Krypton c. új sorozatának első évadában nyújtott zeneszerzői teljesítménye meggyőzte a stúdiót, hogy érdemes őt választaniuk a Marvel Kapitány c. film zeneszerzői posztjára.
A török származású zeneszerző még tinédzser korában költözött az Egyesült Államokba, majd a Boston’s Berklee College of Music-on tanult zeneszerzést. 2004 óta kisebb-nagyobb volumenű filmek és számítógépes játékok zenéjéért volt felelős (pl. Űrvihar, The Lightkeepers, The Wind Gods és Fortnite). A világhírű Hans Zimmer-től is volt szerencséje eltanulnia a zeneszerzés fortélyait, tavaly pedig a Justice League c. DC-film zenei munkálataiból is kivette részét Danny Elfman mellett.
Díjai: IMFCA – 2011 (The Lightkeepers), és 2012 (The Wind Gods).
Hivatalos oldalát: itt találod!
Rachel Portman
Rachel Portman számomra a női filmzeneszerzők Hans Zimmer-ének számít. Kedvencem tőle a Csokoládé c. filmhez szerzett zenéje. 1982 óta szerez jobbnál jobb zenéket. Ő az első nő, akinek zeneszerzőként sikerült elnyernie a legrangosabb díjat, s ez különösen nagy szónak számít. Oscar-díján kívül, még további két alkalommal jelölték a legrangosabb díjra, amit filmzeneszerző kívánhat, mégpedig 2001-ben a már említett Csokoládé, és 2000-ben az Árvák hercege c. film kapcsán. Stílusára jellemző, hogy szigorúan a szimfonikus hangszerekkel dolgozik, míg igyekszik teljesen elhanyagolni – pl. a Hans Zimmer által előnyben részesített – elektronikus zenei hangszerelést. Az 1980-’90-es években számtalan kisebb-nagyobb film zenéjén dolgozott (többek között: Meglesni és megszeretni, Szirének, A kis Herceg), míg a kétezres években kevésbé jutottak el hozzá a felkérések (pl. Ház a tónál, Twist Oliver, Delfines kaland 2).
Díjai: Oscar-díj 1997 (Emma), valamint 8 további díj és 19 jelölés!
Hivatalos oldalát: itt találod!
Amie Doherty
Az ír származású Amie neve valószínűleg a Star Trek: Discovery c. sorozat kapcsán csenghet ismerősen. 2010 óta aktív zeneszerző, tanulmányait – legtöbb kolléganőjéhez hasonlóan – a neves Berklee Collegeof Music’s Master-en végezte Film-tv-videójáték zeneszerző szakon.
Érdekesség, hogy tanulmányait magna cum laude végezte, és nem utolsó sorban, elnyerte a Howard Shore Ösztöndíjat is! A nagy, neves zeneszerzők mellett dolgozott már a listánkon szereplő Sarah Schachner-rel (Lazarus hatás, Assassin’s Creed: Unity) is. Közreműködött a Blue Night c. idei filmen, továbbá a Keep the Change, az Aznap éjjel, az Altered Carbon, és a Fargo c. produkciókon.
Hivatalos oldalát: itt találod!
Eimear Noone
A szintén ír származású Eímear nagy sikert ért el a World of Warcraft: Warlords of Draenor c. játékhoz írt zenéjével. Ő volt az első nő, aki vezényelhetett a dublini National Concert Hall-ban. Munkája során közel harminc mozifilm, sorozat, számítógépes játék vagy tv-film zenéjét szerezte már, pl.: Diablo III., Starcraft II., World of Warcraft (és kiegészítőit), The Legend of Zelda (és kiegészítő játékai)! Nekem nagyon tetszett az Eímear-ról készült kép a hölgy Instagramján, melyen várandósan vezényli zenekarát, de az alábbi videóban sem volt semmi, amikor tünde-jelmezben vezette zenekarát.
Díjai: HMMA (World of Warcraft: Warlords of Draenor, 2014)
Hivatalos oldalát: itt találod!
Shirley Walker
Shirley Walker (1945-2006) a legsikeresebb és legelismertebb hollywoodi női filmzeneszerzők egyike. Érdekesség, hogy az általa szerzett összes kottát saját kézzel írta – még akkor is, amikor megjelentek az erre a célra fejlesztett számítógépes programok. Mindig ő maga vezényelte a CD-felvételeket a saját maga által szerzett zenékhez. Munkái során együtt dolgozott pl. Lolita Ritmanis, Hans Zimmerrel és Danny Elfmannel. Utóbbival a Batman c. film hozta össze, s a film sikerén felbuzdulva a stúdió Shirleyt kérte fel a Batman-témájú rajzfilmsorozatok (Batman: The Animated Series 1996-2000, Batman Beyond 1999-2001, The New Batman Adventures 1997-1999, és Batman: The Mask of the Phantasm) zenei munkálataira, melyeket szintén pozitívan fogadott a publikum. A sorozatok alatt több maradandó zenei témát szerzett, így pl. Joker és Bruce Wayne is új témát kapott. Shirley szerezte a The Flash c. rajzfilmsorozat zenéjét is. Munkájának sikerességét mutatja, hogy a hölgy neve hallatán a rajongóknak minduntalan az iménti filmzenék dallama csendül fel emlékezetében. De nem csak a DC Univerzumban tevékenykedett, hanem közreműködött olyan produkciókon is, mint pl.: a Végső állomás 1-3, a True Lies – Két tűz között, és a Fehér Agyar.
Díjai: Közel 20 díjra jelölték, ebből két ízben ő nyert Daytime Emmy-díjat (Batman Beyond, 2001) és (Batman: The Animated Series, 1996).
Hivatalos oldalát: itt találod!
Julia Newmann
Julia Newmann neve a Bones (Dr. Csont) rajongók számára nem ismeretlen, ugyanis ő szerezte a sorozat zenéjét hosszú évadokon át (124 epizódhoz) a háromszoros Emmy-díjas Sean Callery-vel, és Jamie Forsyth-tal. Julia 2005-2008 között együtt dolgozott James Newton Howard világhírű filmzeneszerzővel több produkció kapcsán, pl.: Legenda vagyok, Véres gyémánt, Rumlis vakáció, Ellenállók, Michael Clayton, The Great Debaters, és a The Water Horse: Legend of the Deep. Julia 2006 óta együtt dolgozik – a szintén zeneszerző – férjével, akivel létrehoztak egy saját zenei stúdiót, New West Studios néven, alább pedig megtalálhatjátok hivatalos oldalukat is. Itt egy angol nyelvű, érdekességekkel teli interjút olvashatsz Julia-val a Dr. Csont zenéjéről. De nem csak az említett sikersorozaton, hanem számos más produkción is dolgozott már, így pl.: A Médium, The Finder.
Díjai: ASCAP (Bones, négyszeres győztes!), és Los Angeles Horror Competition – Gold Award (Girl 2, 2017).
Hivatalos oldalát: itt találod!
Anne Kathrin Dern
A német származású fiatal zeneszerző hölgy már számos film és számítógépes játék zenei munkálataiban közreműködött. Így például, az Ocaen’s 8: Az évszázad átverése, Az utolsó boszorkányvadász, a Csingiling és a kalóztündér, A Broken Man, valamint a HALO V., és a League of Legends-játékok. Gyakran dolgozik együtt a belga rendezővel, Julien Kerknawi-val. A listánkon szereplő Pinar Toprak zeneszerző hölggyel is dolgoztak már együtt, pl. az Űrvihar c. filmen.
Díjai: Salento International Film Festival (Saawan, 2017)
Hivatalos oldalát: itt találod!
Deborah Lurie
Deborah Lurie neve a Dear John, a Footlose, a Pókember 3, a Tim Burton-féle 9, és a Justin Bieber: Never Say Never c. filmek zenéi kapcsán lehet ismerős. Közreműködött a Dreamgirls, a Hellboy 2, a Men in Black III., az Alice Csodaországban, a Wanted, A Diktátor, a Charlie és a csokigyár, az X-Men 2, és a Sok hűhó semmiért c. produkciókon. Érdekesség vele kapcsolatban, hogy szinesztéziával született, ami olyan mentális jelenséget jelent, hogy Deborah agya minden egyes hangjegyet, egy bizonyos színnel párosít. Ez a különleges képessége nagyban megkönnyíti zeneszerzői munkáját, mivel sokkal gyorsabban komponál, mint kollégái!
Díjai: ASCAP-díjat nyert három ízben (Dear John 2011, Justin Bieber 2012, Safe Haven 2014). Oscar-díjra jelölték 2013-ban a Safe Heaven c. film zenéjéért.
Hivatalos oldalát: itt találod!
Anne Dudley
Az angol zeneszerző hölgy nevét legtöbben az American History X kapcsán ismerik, de húsz éves pályafutása során számos más neves produkción is dolgozott már. Stílusa igen egyedi. Az érzelmes melódiától a borzongató zenéken át mindent tökéletesen tud érzékeltetni, lásd, pl.: A nyomorultak, Felidae, Elle, és a Black Book.
Díjai: Oscar-díj a The Full Monty (Alul semmi) c. film zenéjéért (1998). Grammy-díjas (Peter Gunn, 1986), és kétszeres Brit Award-díjas (Buster 1989, The Full Monty 1998).
Hivatalos oldalát: itt találod!
Winifred Phillips
Az amerikai Winifred Phillips nem csak, hogy az Assassin’s Creed: Liberation zeneszerzője, de egyben vokál énekese is volt. A God of War játék 2004-es debütálása meghozta Winifred számára a sikert és a hírnevet. Innen már nem is volt megállás, olyan számítógépes játékok zenéit szerezhette, mint pl.: a Da Vinci-kód, Charlie és a csokigyár, Shrek 3, Speed Racer, Spore Hero, SimAnimals, Little Big Planet, Total War Battles: Kingdom.
Díjai: Több, mint 30 (!) díjat tudhat magáénak. Többek között: Hollywood Music in Media Award & International Film Music Critics Award (Legend of the Guardians, 2010),és Game Focus Award (Assassin’s Creed – Liberation).
Hivatalos oldalát: itt találod!
Ronit Kirchman
Ronit újabban a nagy sikerű The Sinner c. tv-sorozat zenei munkálatain dolgozik. Az olyan nagyobb volumenű filmek, mint a Szemfényvesztők, a Jessabelle és a The Finest Hours mellett olyan, kisebb költségvetésű produkciókon is közreműlüdütt már, mint a The Skin I’m In, a The Golden Age of Fish, Say You Love Me, Finding Neighbors.
Hivatalos oldalát: itt találod!
Lolita Ritmanis
Lolita, épp úgy – mint sokan mások a listánkról -, a képregény-rajzfilmek zenei világának egyik legtehetségesebb zeneszerzője. Neki köszönhetjük például, Az Igazság Ligája, Bosszúállók: Újra együtt, Batman: Gyilkos tréfa, Az Igazság Ifjú Ligája, Batman Kétarc ellen, Batman és Harley Quinn, New Teen Titans, Ben 10, Batman: A bátor és a vakmerő, Pókember legújabb kalandjai, Jusitice league Unlimited, és több Scooby-Doo egész estés rajzfilm zenéit. A képregény-rajzfilmekhez szerzett zenéi a világ számos pontján fontos elemét képezik a filmzene koncerteknek.
Díjai: Daytime Emmy-díj (Batman Beyond, 2001)
Hivatalos oldalát: itt találod!
Debbie Wiseman
Az angol Debbie Wiseman a legnagyobb nevek egyike válogatásunkban. Leghíresebb munkái közé tartoznak az Oscar Wilde életéről szóló film, a Wilde Stories zenéje (Grammy-díjra jelölték érte), az Arséne Lupin, a Lesbian Vampire Killers és az Árvíz c. filmekhez szerzett zenéi. Bár az utóbbi pár évben ritkábban dolgozik nagyobb volumenű projekteken, ettől függetlenül kétségtelen, hogy zseniális, amit a filmzene terén eddig alkotott. A filmek mellett több sorozathoz, dokumentumfilmhez és rajzfilmhez is komponált zenét. Nagy sikert aratott az Elveszett karácsony c. rajzfilm zenéjével. Estig itt ülhetnénk, ha az egész diszkográfiáját fel akarnám sorolni, de máig a legismertebb albumai közé tartoznak például: Jekyll, The Passion, Dickensian, Wolf Hall, The Whale, Warriors, Othello, Edie, Brown atya nyomoz. 2015-ben a Sussex-i Egyetemen doktori címet szerzett!
Díjai: Többek között a Royal Television Society (Warriors, 2000), Television and Radio Industries Club Awards (The Good Guys, 1993) díjait.
Hivatalos oldalát: itt találod!
Dara Taylor
Dara különleges helyet foglal el listánkon, ugyanis nem sok színes bőrű zeneszerző hölgy munkálkodik a hollywoodi álomgyárban. Több munkáját is díjra jelölték már. A 30 éves zeneszerző olyan volumenű produkciókon dolgozott már, mint pl. a Rossz anyák & Rossz anyák karácsonya, Baywatch, Förtelmes főnökök, Hupikék törpikék: Az elveszett falu, az Odaát, és persze a Carter ügynök c. sorozatok.
Hivatalos oldalát: itt találod!
Via: HSK Productions – Pinterest; IMDb; Filmschoolrejects; Bustle; Raindance, Variety, ScorinSessions.com.