Egy James Bond-filmnek több esszenciális alkotóeleme is van. Az már egyszer biztos, hogy ezen összetevők egyik fontos elemei a már jól ismert betétdalok. Persze, a James Bond-főtémát és a filmzenét se felejtsük ki a sorból, ugyanakkor ez utóbbival már nem olyan egyszerű a dolgunk, mint a betétdalok esetében. Mivel közel egy hónap múlva itt is van a legújabb 007-es film – Spectre – premiere, így ebben, s a következő cikkben is a James Bond-filmekkel foglalkozunk.
Kezdjük mindjárt egy – a Bond-filmekre jellemző – érdekességgel, jelesül azzal, hogy az 1963-as Oroszországból szeretettel című film óta a legtöbb betétdal címe azonos az aktuális film címével. A stúdió mindig egy világsztárt szokott felkérni az épp aktuális film betétdalának feléneklésére. A James Bond-széria nemrég ünnepelte 50 éves jubileumát, s egy felmérés szerint a brit titkosügynöké a legtöbb pénzt bezsebelő filmsorozat a világon (pl. a Harry Potter- és a Star Wars-filmeket is maga mögé utasítva ezzel). A James Bond-filmekről, színészekről, a karakter eredetéről, Ian Flemingről és még számos más érdekességről a következő cikkben lesz szó, így érdemes lesz visszanézni!
Ami a betétdalokat illeti, a stúdió sosem fukarkodott a pénzzel, ha egy világsztárt kellett felkérni erre a nemes posztra. Bond-lánynak, vagy Bond ellenségének lenni egy filmben igenis megtiszteltetés – s minden bizonnyal így van ez a Bond-dalokkal is. Nagyon szeretem azokat a betétdalokat, melyekből csak úgy sugárzik (a főtémának is köszönhetően), hogy „igen, ez egy valódi, belevaló James Bond-szám”, szerencsére szép számmal vannak ilyenek.
A James Bond-filmek indulásától kezdve számtalan híres énekes kölcsönözte már hangját a szériához, többek között: Matt Monro, Shirley Bassey, Tom Jones, Nancy Sinatra, Louis Armstrong, Paul McCartney, Duran Duran, A-Ha, Tina Turner, Garbage, Madonna, és persze (a Skyfall főcímdaláért 2013-ban Oscar-díjjal jutalmazott) Adele. Érdekesség, hogy Shirley Bassey három alkalommal is énekelhetett Bond-betétdalt.
Nemrég felkerült az internetre a legújabb rész, a Spectre betétdala is, melyet Sam Smith előadásában hallgathatunk meg. Nekem egyelőre még (nagyon) nem nyerte el tetszésemet, talán a film után máshogy látom majd a dolgot. Hozzá teszem, Madonna száma sem tetszett igazán a Halj meg máskor c. filmnél, de azért a Quantum csendje dalánál még így is mérföldekkel jobb lett… Ha már itt tartunk, az én személyes kedvenceim az alábbi hallható 1-3 dal. Csapjunk is a lovak közé, nézzünk utána (nem kronologikus sorrendben), melyek a James Bond-filmek legjobb betétdalai?
Adele: Skyfall (2012)
Tina Turner: Goldeneye (1995)
Garbage: A világ nem elég (1997)
Tom Jones: Tűzgolyó (1965)
Matt Monro: Oroszországból szeretettel (1963)
Shirley Bassey: Goldfinger (1964)
Chris Cornell: Casino Royale (2006)
Shirley Bassey: Gyémántok az örökkévalóságnak (1971)
Gladys Knight: A magányos ügynök (1989)
Sheryl Crow: A holnap markában (1997)
Madonna: Halj meg máskor (2002)
* Sam Smith: Spectre – A Fantom visszatér (2015)
***
A legjobb James Bond-filmzenék
Végül, de persze nem utolsó sorban, vegyük szemügyre a legjobb James Bond-filmzenéket is. Bár, a 007-es filmek nem igazán bővelkednek kiemelkedő filmzenékben (egy-kettőt kivéve), de ennek ellenére mégsem szabad leírnunk őket! Például, pont az utóbbi pár film esetében vettem észre nagy mértékű minőségbeli javulást, mely talán annak is köszönhető, hogy a filmek hangvételének komolyodásával a filmzenék is nagyobb hangsúlyt kaptak. Számomra fontos egy Bond-film esetében, hogy a filmben többször is hallható legyen a már-már ikonikus 007-es zenéje, mely különleges hangulatot kölcsönöz a produkciónak. S lám, ezzel úgy látszik nem vagyok egyedül, erről tanúskodik az alábbi dokumentumfilm is, melyben a Bond-filmek zenéiről és betétdalairól van szó.
De ne rohanjunk még előre, mert a James Bond-filmek intrója épp úgy a széria egyik ikonikus eleme a 007-es belépőjével együtt, mint James vodka-martinije. És, hogy kinek köszönhetjük a filmtörténet egyik legközismertebb intro-zenéjét? John Barry nevéhez fűződik a sorozat főtémája, melynek alapjait Monty Norman alkotta meg. John Barry vált a széria ikonikus filmzeneszerzőjévé, a maga tizenegy James Bond-filmhez írt zenéjével (1963-’87-ig). De az őt követő zeneszerzők sem kisebb nevek, nézzük csak: Barry-t Michael Kamen, Eric Serra, és David Arnold követte, jelenleg pedig Thomas Newman kezében van a karmesteri pálca.
Nekem David Arnold filmzenéje hozott kellemes meglepetést a James Bond-filmek zenei világába a Casino Royale-ban (2006), s az őt követő Thomas Newman talán méginkább meglepett a Skyfall c. filmhez (2012) írt zenéjével (érdemes megnézni ezt a vele készített videót). Hozzáteszem, nagyon várom a Spectre – A Fantom visszatér filmzene albumának megjelenését, mivel erre a filmre is Thomas Newman-t szerződtette le az MGM stúdió! De addig is, halljuk a James Bond-filmek legjobb filmzenéit! Köszönöm, hogy velem tartottatok!
Monty Norman & John Barry: The James Bond theme
David Arnold: CASINO ROYALE (2006)
The name’s Bond… James Bond; Blunt instrument; Trip aces; Aston Montenegro; Dinner jackets; City of lovers; Death of a Vesper
Thomas Newman: SKYFALL (2012)
Komodo dragon; New digs; Brave new world; Day wasted; Tennyson; Breadcumbs; Adrenaline
Thomas Newman: SPECTRE (2015)
Los Muertos Vivos Estan
Ha tetszett a cikk, iratkozz fel a blog csatornáira!
Köszönöm, ha megosztod a bejegyzést ismerőseiddel, mert ezáltal még több emberhez eljuthatnak ezek a lenyűgöző filmes kulisszatitkok, kritikák, filmzenék és érdekességek!